The Girl in the Spider's Web

Originaltitel: The Girl in the Spider's Web
Regissör:Fede Alvarez
Utgivningsår:2018

Om The Girl in the Spider's Web:

Tidskriften Millennium har fått nya ägare och Mikael Blomkvist funderar på att sluta. Lisbeth Salander är rastlös och till synes utan mål. Hon medverkar i en hackerattack bara för att och hon tar onödiga risker vilket inte är likt henne. En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.

Claire Foy, Sverrir Gudnason, Lakeith Stanfield, Sylvia Hoeks, Stephen Merchant, Claes Bang, Christopher Convery, Vicky Krieps, Volker Bruch, Synnøve Macody Lund, Mikael Persbrandt, Pål Sverre Hagen, Andreja Pejic, Cameron Britton, Paula Schramm

Fede Alvarez, Jay Basu, Steven Knight

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Storbritannien, Tyskland, Sverige, Kanada, USA
Med i listor: Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om The Girl in the Spider's Web  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Girl in the Spider's Web (13 st)
ulpe01 (Anmäl)   16:44 25/6
Svaag trea. Jag gillar Claire Foy, men hon är ju ingen Noomi, och jag har svårt att tro att någon så pass smart som Lisbet skulle stjäla den mest iögonfallande bilen av dem alla. Hon är ingen Roman (japp, en Fate of the Furious referens). Lånar lite för mycket från sentida spionfilmer med den där "Silva"-scenen tillsammans med "Bourne på Waterloo Station" fast det är Salander på Arlanda och med en tvist tagen direkt ur "Mission Impossible III". Men det var snyggt och jag kände mig någorlunda underhållen.
norenorama (Anmäl)   17:07 23/6
100% missad casting, inte en person är ens acceptabel och inte ett uns som sina original varken till sätt eller utseende. Inte en karaktär från boken finns med i filmen, endast deras jobb och namn. Hela principen med att göra film från böcker är för att man får karaktärerna som är genomtänkta och funkar. Så har de bytt ut scener från boken med egna som dock inte funkar med karaktärerna så allt är totalt meningslöst. Hela plotten från boken är utbytt till den mest generiska tänkbara som man sett i 240 andra mediokra spion filmer. Nä fyfan, se inte denna om så för allt smör i småland. Till och med lika värdelös som den andra USA versionen The Girl with the Dragon Tattoo, kanske tom sämre, kommer nog inte kolla klart på skiten, 51 min får räcka.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:29 5/5
Jag förstår inte varför de amerikanska varianterna av de här filmerna utspelar sig i Sverige, om de vill göra dem på engelska, så är det väl bättre att de förflyttar handlingen till USA. Då skulle vi ju slippa höra alla knaggliga svenska brytningar. Claire Foy är verkligen usel i huvudrollen, och hennes oidentifierbara accent är en central anledning till det. Å andra sidan är det ju en del av storyn att den svenska självgodheten kommer tillbaka och biter oss i röven, så det ville man kanske inte missa. I övrigt får vi en genomdum och hafsig handling, och en rejält fånig skurk. Lite dumunderhållning blir det åtminstone, men filmen tar sig själv på lite för stort allvar för att kunna bejaka det
Barneyk (Anmäl)   17:25 3/4
Men jösses vilken soppa! Utan kopplingar till milleniumtrilogin hade den nog fått en tvåa för den är rätt underhållande i sin kasshet och har ett par saker som är riktigt snyggt gjorda. Överlag känns filmen otroligt felcastad med Sverrir som Blomqvist som värsta exempel, men Stanfield är riktigt bra. Det mesta är dock bara för mycket, allting är uppvridet till 1000% och man har gjort Lisbet till någon form av superhjälte-vigilante som skippar rättvisa mot män som hatar kvinnor. Det hela känns mer som en Bourne-film än en Millenium-film och det gör mig förbannad hur allting gått till för att boken och filmen kommit till. Usch fy och blä. Hade gärna sett Stieg Larssons fjärde bok bli publicerad och filmatiserad, eller Fincher få chansen att göra bok 2 och 3. Detta är mest bara sevärt om en vill bli arg.
Zok (Anmäl)   10:12 3/4
Tycker den funkar bra. Mer action i jämförelse med tidigare filmer. Finchers film är dock bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Girl in the Spider's Web