Betyg idag: 1 594 Besökare idag: 5 576

Originaltitel: The Good Lie
Regissör:Philippe Falardeau
Utgivningsår:2014

Om The Good Lie:

Carrie Davies, en stressad arbetsförmedlare, utses till att hjälpa de tre nyanlända bröderna Mamere, Paul och Jeremiah från Sudan att komma in i det amerikanska samhället så snabbt och smidigt som möjligt. Men ju mer hon lär känna dessa vilsna, men ändå hoppfulla, unga män som aldrig använt en telefon eller bott i en lägenhet med elektricitet och rinnande vatten - desto djupare engagerad blir hon i deras livsöden.

Titel: Million Dollar Arm
Originaltitel: Mediterranea
Regissör: Jonas Carpignano
Film nr.: 119479
Mediterranea

Reese Witherspoon, Arnold Oceng, Ger Duany, Emmanuel Jal, Kuoth Wiel, Corey Stoll, Sarah Baker (I), Femi Oguns, Elikana Jale, Peterdeng Mongok, Okwar Jale, Thon Kueth, Deng Ajuet, Keji Jale, Kon Akoue Auok, Victor McCay, Mike Pniewski, Thad Luckinbill

Margaret Nagle

Drama

USA, Kenya, Indien

Recension The Good Lie

- Albion1 sätter betyg 4 och skriver:
Inbördeskrig decimerar populationer, lämnar kaos efter sig. Detta har hänt i så många länder och i mitten av åttiotalet var det Sudans tur, med ett inbördeskrig som var en av de långvarigaste i historien. Nästan två miljoner människor dog till följd av konflikten och fyra miljoner människor fördrevs minst en gång. The Good Lie beskriver ödet för ett fåtal av dessa ungdomar. Först, hur de klarar...

Recension av The Good Lie - Läs hela!

Diskussioner om The Good Lie  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Good Lie (19 st)
Rele (Anmäl)   00:38 22/1
En gripande och fängslande film. Falardeaus film hjälper människor förstå bättre flyktningarnas situation. Jag ger en fyra.
Fiskjävel (Anmäl)   26/9 2016
En hyfsat gripande film med klara drag av klassiskt Hollywoodtema. Lyckas skapa ett tillfredsställande förhållande mellan humor och allvar. 3+.
annihilat0r (Anmäl)   31/7 2016
"The Good Lie" är en finstämd berättelse om synnerligen allvarliga ting. Som hur det är att fly kriget i Sudan för att skapa sig ett liv i västvärlden. Det medför såklart en rad hinder, vilka Philippe Falardeau skildrar på ett rimligt vis.
spiel mit mir (Anmäl)   16/10 2015
Stark film som berör på så många punkter! Älskar att den lyckas illustrera allvaret, lidandet och sorgen utan att bli för tung. Trots allt finns där humor, värme och kärlek. Önskar att alla kunde se den med tanke på flyktingströmmen från Syrien... Missar femman på målsnöret utan att jag riktigt kan förklara varför. Kanske för att den blev något lite för snuttifierande mot slutet. Se den!!
need_sleep (Anmäl)   12/9 2015
Tycker den var bra, bra berättat och kändes "äkta". Givetvis har man lagt till händelser som ska göra den "bättre" ur ett Hollywood-perspektiv, men den är ändå ganska fri från det. Den lyckas kravla sig upp till en svag 4:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Good Lie