Den gröna strålen

Originaltitel: Le rayon vert
Regissör:Eric Rohmer
Utgivningsår:1986

Om Den gröna strålen:

Delphines resesällskap ställer in två veckor innan de har tänkt åka till Grekland. Hon söker andra sätt att semestra på, men hennes ambivalenta förhållande till andra människor driver henne in i ensamheten.

Titel: Family Life
Originaltitel: Flickan från tredje raden
Regissör: Hasse Ekman
År: 1949
Flickan från tredje raden

Marie Rivière, Vincent Gauthier, Béatrice Romand, Sylvie Richez, Basile Gervaise, Virginie Gervaise, René Hernandez, Dominique Rivière, Maria Luisa Garcia, Irène Skobline, Eric Hamm, Vanessa Leleu, Rosette, Carita

Eric Rohmer, Marie Rivière

Drama, Romantik

Summer

Frankrike
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Den gröna strålen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den gröna strålen (13 st)
Albion (Anmäl)   29/11 2017
Det här var ömsom vin ömsom vatten som man brukar säga. Fotot känns enkelt, naturligt och avskalat och något som vilken amatörfilmare som helst skulle kunna få till vilket skapar en avslappnad känsla. Berättelsen är lekfull men blandar och ger tar oss ner i djupa dalar till vissa höga toppar också. Vandringen med huvudkaraktären blir efterhand alltmer intressant att följa och filmen knyter ihop och landar bra också. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
sirkurt (Anmäl)   10/4 2017
Väldigt magisk, vacker levande film. Otroligt fin dialog.
Sznax (Anmäl)   27/2 2015
Mycket Rohmer, men ändå inte riktigt i sett essä ändå. Manuset lyckas inte kräma ut all potential och huvudkaraktären är bara för jobbig. Annars stiligt och naturligt, precis som man vill ha det hos Rohmer. Betyg 6.7
sweet Marie (Anmäl)   29/7 2011
Det här kan vara bland det sämsta jag sett på bra länge! Helt plötsligt känns Antonioni som en mästerregissör i jämförelse med det här skräpet.
FarbrorKit (Anmäl)   13/7 2011
Jag sitter ju och studsar i soffan som en kärlekstörstande sjuåring i prinsessklänning mot slutet där. Haha. Nejmen alltså ja, jag är asaimponerad av gestaltningen av den där middagen när hen ska förklara att hen är vegetarian och kaos utbryter på sedvanligt vis. Jag är inte riktigt lika imponerad av gestaltningen av hennes isolering, även om den stundtals är väldigt träffsäker. Irrandet, ja, och rastlösheten också, men det når ändå inte riktigt fram. Jävligt bra dock, jävligt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den gröna strålen