Baksmällan

Originaltitel: The Hangover
Regissör:Todd Phillips
Utgivningsår:2009

Om Baksmällan:

Tre män tappar bort brudgummen under en svensexa i Las Vegas. De ger sig ut för att hitta honom.
Se filmen på Plejmo

Regissör: John Hamburg
År: 2009
Genre: Komedi, Romantik
I Love You, Man

Bradley Cooper, Ed Helms, Zach Galifianakis, Justin Bartha, Heather Graham, Sasha Barrese, Ken Jeong, Rachael Harris, Jeffrey Tambor, Mike Tyson, Mike Epps, Jernard Burks, Rob Riggle, Cleo King, Bryan Callen, Matt Walsh, Sondra Currie, Gillian Vigman

Jon Lucas, Scott Moore

Komedi

USA, Tyskland

Recension Baksmällan

- Frantic sätter betyg 4 och skriver:
Med ett leende på läpparna har jag sett klart eftertexterna och materialet som följde med Baksmällan. Leendet försvinner inte heller när jag tar ut dvd:n ut spelaren och börjar fundera vad på som ska göras här näst. Det är då det slår mig att filmen jag precis sett klart var ju riktigt bra. Precis som jag vill att en komedi ska vara, underhållande, lättsam och ett bra tempo.

Recension av Baksmällan - Läs hela!

Diskussioner om Baksmällan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Baksmällan (660 st)
Rai (Anmäl)   21:03 14/2
Dravel, dravel.. Var finns humorn?
Brouhaha (Anmäl)   22:24 27/1
Det bästa med filmen är att som helhet så haltar den inte. Tänk er att den oerhört stiliga Bradley Cooper sätter sig i en Mercedes-Benz och kör hela vägen till Las Vegas med herr Galifianakis i baksätet. Det blir en fröjd både för ögat och för sinnet. Med följer också två andra killar som ingen bryr sig om. Det är i princip exakt så den här filmen känns! Det blir en solklar 4'a direkt.
martin eden (Anmäl)   8/3 2017
[rek. 3] Helt okej, "grabbig" komedi. Rolig idé med bra skådespelarinsatser. Vissa scener är väldigt roliga, men som helhet haltar den lite. Helt okej. 2.
wasteoftime (Anmäl)   8/3 2017
Att kalla detta roligt, är väl att ta i, det finns vissa scener som är lite småkul, men inte mycket mer. Men visst, jag kan ju förstå varför den blev så stor som den blev, den har ju mycket av det som vanligtvis funkar. Kan nog tycka att den var lite roligare nu andra gången jag såg den faktiskt, men inte mycket. Hur det blev en trilogi förstår jag dock verkligen inte. 0,6 på SH-skalan.
Nalland (Anmäl)   13/1 2017
Kanske borde jag som, enligt egen utsago, besitter stor humor uppskatta den här ännu mer. Anledningen till tudelningen är ju att den blir lite flamsig och omogen men det är just det som är så behagligt. Grabbhumorn är total och man inser att den där skruvade tonårshumorn har man bara tagit med sig upp i åldern och satt ett annat ljus över. Hur som helst är filmen skön i sitt sätt att vara totalt radikal, man vet vad som komma skall men garvar ändå här och var och det är ju lite det som är humor, just igenkänning. Visst finns under bältes-humorn likaså men tar inte över. Historien är tunn men det är chargonen som är hela grejen. Zach Galifianakis med sin karaktär Alan, vad mer behövs?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Baksmällan
Se filmen