Niceville

Originaltitel: The Help
Regissör:Tate Taylor
Utgivningsår:2011

Om Niceville:

Skeeter är en ung flicka från södern som återvänder hem efter college och har bestämt sig för att bli författare men vänder upp och ner på sina vänners liv och livet i staden Jackson i Mississippi när hon bestämmer sig för att intervjua de svarta hembiträdena som tillbringat sina liv med att ta hand om de framstående sydstatsfamiljerna.

Titel: Mississippi brinner
Genre: Drama, Äventyr
Honungsbiets hemliga liv
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
12 Years a Slave
Titel: Purpurfärgen
Originaltitel: The Color Purple
Regissör: Steven Spielberg
År: 1985
Purpurfärgen

Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Jessica Chastain, Ahna O'Reilly, Allison Janney, Anna Camp, Chris Lowell, Cicely Tyson, Mike Vogel, Sissy Spacek, Brian Kerwin, Wes Chatham, Aunjanue Ellis, Mary Steenburgen

Tate Taylor

Drama

Recension Niceville

- kalis89 sätter betyg 4 och skriver:
Filmatiseringen av boken ”The Help” blev en stor succé, man skildrar hur förnedrande och rasistiska de vita medborgarna var i Mississippi under 1960-talet. Den svarta befolkningen fick jobba väldigt hårt som bland annat hembiträden. Det är alltså en film om de svarta hemsamariterna som nästan behandlas som slavar, deras uppgift var att hålla hemmen rena och ta hand om barnen. Jag vill först börja...

Recension av Niceville - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50
Diskussioner om Niceville  (1 diskussioner)
Kommentarer om Niceville (241 st)
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det här är filmen som blev en nästan lika stor kioskvältare borta i USA som boken den bygger på. Boken skrevs av Kathryn Stocket. Händelserna utspelas i rasistiska Jackson, Mississippi (tidigt 60-tal). Det är fokus på stadens kvinnor där överklassens hemmafruar huserar med sina svarta husor. De vita hemmafruarna ser ut och uppträder som kopior av Annie Lööf. Kvinnorna basar och plågar sina husor samtidigt som dom själva ägnar sig åt välgörenhetskalas och bridgeträffar. Husorna uppfostrar de vitas barn och sköter hemmets alla sysslor detta under låg betalning och förtryck.
Hans Moleman (Anmäl)   9/8 2016
En bra film som ändå inte riktigt lyckas att beröra mig så mycket som den borde, eftersom den ändå handlar om ett gripande ämne. Stark trea.
Noseman 2005 (Anmäl)   26/2 2016
Intressant, till viss del aktuellt ämne, men ändå saknas något. Stark trea, a.k.a. 6/10
Sarakin76 (Anmäl)   4/2 2016
begynner svakt men tar seg helt til +4.
Albion (Anmäl)   3/1 2016
En helt klart lyckad film som på ett bra sätt belyser ett allvarligt ämne. Sedan förstår jag de som invänder mot att det är en vit ung kvinna som har hjälterollen i en film om förtrycket mot de svarta. Filmen är kanske lite väl rillrättalagd och har en klämkäck ton för att få publiken välvilligt sinnad. Men för mig blir det en 4; a i betyg i alla fall.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Niceville