Niceville

Originaltitel: The Help
Regissör:Tate Taylor
Utgivningsår:2011

Om Niceville:

Skeeter är en ung flicka från södern som återvänder hem efter college och har bestämt sig för att bli författare men vänder upp och ner på sina vänners liv och livet i staden Jackson i Mississippi när hon bestämmer sig för att intervjua de svarta hembiträdena som tillbringat sina liv med att ta hand om de framstående sydstatsfamiljerna.

Titel: Mississippi brinner
Genre: Drama, Komedi
Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
Originaltitel: The Color Purple
Regissör: Steven Spielberg
År: 1985
Purpurfärgen

Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Jessica Chastain, Ahna O'Reilly, Allison Janney, Anna Camp, Chris Lowell, Cicely Tyson, Mike Vogel, Sissy Spacek, Brian Kerwin, Wes Chatham, Aunjanue Ellis, Mary Steenburgen

Tate Taylor

Drama

Recension Niceville

- kalis89 sätter betyg 4 och skriver:
Filmatiseringen av boken ”The Help” blev en stor succé, man skildrar hur förnedrande och rasistiska de vita medborgarna var i Mississippi under 1960-talet. Den svarta befolkningen fick jobba väldigt hårt som bland annat hembiträden. Det är alltså en film om de svarta hemsamariterna som nästan behandlas som slavar, deras uppgift var att hålla hemmen rena och ta hand om barnen. Jag vill först börja...

Recension av Niceville - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50
Diskussioner om Niceville  (1 diskussioner)
Kommentarer om Niceville (243 st)
RunRiot (Anmäl)   14:07 15/10
Ruggigt välspelad och fin film. Den känns dock lite väl lång och slutet är ganska utdraget. Jessica Chastain lyser lite extra i sin roll. Jag fattade inte ens att det var hon förrän efteråt.
asasae (Anmäl)   17:49 15/6
Vacker och sevärd och fint berättad. Helt klart en 4:a. Om den hade vävt in fler berättelse som berört och lämnat avtryck så hade betyget kunnat bli ännu högre. Men storyn var lite väl tunn och ytlig.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det här är filmen som blev en nästan lika stor kioskvältare borta i USA som boken den bygger på. Boken skrevs av Kathryn Stocket. Händelserna utspelas i rasistiska Jackson, Mississippi (tidigt 60-tal). Det är fokus på stadens kvinnor där överklassens hemmafruar huserar med sina svarta husor. De vita hemmafruarna ser ut och uppträder som kopior av Annie Lööf. Kvinnorna basar och plågar sina husor samtidigt som dom själva ägnar sig åt välgörenhetskalas och bridgeträffar. Husorna uppfostrar de vitas barn och sköter hemmets alla sysslor detta under låg betalning och förtryck.
Hans Moleman (Anmäl)   9/8 2016
En bra film som ändå inte riktigt lyckas att beröra mig så mycket som den borde, eftersom den ändå handlar om ett gripande ämne. Stark trea.
Noseman 2005 (Anmäl)   26/2 2016
Intressant, till viss del aktuellt ämne, men ändå saknas något. Stark trea, a.k.a. 6/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Niceville