Originaltitel: The Hobbit: An Unexpected Journey
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2012

Om Hobbit: En oväntad resa:

Berättelsen om Bilbo Baggers resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug.
Se filmen på SF Anytime

Titel: Sagan om konungens återkomst
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Return of the King
År: 2003
Sagan om konungens återkomst
Titel: Sagan om de två tornen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
År: 2014
Genre: Äventyr, Fantasy
Hobbit: Femhäraslaget

Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, James Nesbitt, Aidan Turner, Stephen Hunter, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Christopher Lee, Ian Holm, Elijah Wood, William Kircher, Dean O'Gorman, Lee Pace, Andy Serkis

Peter Jackson, Guillermo del Toro, Fran Walsh, Philippa Boyens

Äventyr, Fantasy

Bilbo

Nya Zeeland, USA

Recension Hobbit: En oväntad resa

- Newt sätter betyg 3 och skriver:
För stora höjdpunkter finns det ändå. Bland annat så sätter man verkligen den kända sekvensen från boken där Gollum (Andy Serkis) och Bilbo ställer gåtor till varandra. Serkis som Gollum är bättre än någonsin – lika delar rolig, tragisk och obehaglig. Motion-capture-tekniken och dataanimationen som man fångar honom med har heller aldrig varit bättre.

Recension av Hobbit: En oväntad resa - Läs hela!

Diskussioner om Hobbit: En oväntad resa  (1 diskussioner)
Kommentarer om Hobbit: En oväntad resa (587 st)
zonk (Anmäl)   20:33 11/1
Mestadels tramsaction, och fångar inte precis boken, men det är en och annan snygg utsikt i varje fall.
päronanton (Anmäl)   1/10 2018
En väldigt fin historia! Jag är ett sagan om ringen fan! Hobbit tycker jag inte är lika bra som sagan om ringen triologin men den är inte långt bakom. Har även läst boken Hobbit och filmen följer boken rätt så bra. Sen är Peter Jackson är otroligt begåvad regisörr, och både sagan om ringen och hobbit är otroligt vacker med sina miljöer. Musiken är mästerlig, ryser i hela kroppen! En stark fyra!
sodomiten (Anmäl)   16/12 2017
Den sämsta av de tre filmerna enligt mig. Kanske för att den känns mer anpassad för en yngre publik än de som kom senare.
Rai (Anmäl)   19/9 2017
Nja, de här filmerna är inge vidare. Det är inte som sagan om ringen trilogi precis. Det finns två saker som stör mig riktigt ordentligt i de här filmerna. Legolas som egentligen ska vara yngre i de här filmerna eftersom de utspelar sig före sagan om ringen. Här märker man ju att Orlando Bloom (Legolas) blivit "gammal" när han i själva verket ska vara yngre ytterst irriterade. Dels är det för mycket krig, strider i filmen vilket bara blir tröttsamt i längden och det inte blir utrymme för något annat!!
rejser (Anmäl)   25/8 2017
Orkade faktiskt inte kolla igenom dom, å andra sidan skulle jag nog inte orka se igenom sagan om ringen trilogin heller. Läs böckerna
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hobbit: En oväntad resa