The Homesman

Originaltitel: The Homesman
Regissör:Tommy Lee Jones
Utgivningsår:2014

Om The Homesman:

Som genom ett mirakel räddas George Briggs undan hängning av den modiga pionjären Mary Bee Cuddy som ställer ett udda krav som tack för att hon skar av repet runt hans hals. Briggs måste hjälpa henne att ledsaga tre sinnessjuka kvinnor genom Nebraska till Iowa, där en pastorsfru väntar på att ta emot deras vilsna själar.

Baserad på romanen The Homesman av Glendon Swarthout från år 1988.

Titel: The Three Burials
Regissör: Scott Cooper
År: 2017
Genre: Drama, Äventyr, Western
Hostiles

Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja Richter, Meryl Streep, John Lithgow, James Spader, Hailee Steinfeld, Caroline Lagerfelt, Tim Blake Nelson, Jesse Plemons, William Fichtner, David Dencik, Barry Corbin, Evan Jones (I)

Tommy Lee Jones, Kieran Fitzgerald, Wesley A Oliver

Drama, Western

Frankrike, USA

Recension The Homesman

- ehansi sätter betyg 3 och skriver:
Baserad på Glendon Swartouts bok med samma titel kommer här en film i sann västern-anda. Tommy Lee Jones står som manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare i höstens stora dramafilm. I Nebraska bor Mary Bee Cuddy, en ogift kvinna som rår om sin egen gård. När det börjas ryktas om sinnessjuka kvinnor i närtrakterna bestämmer sig pastorn i byn för att kvinnorna ska skickas till Iowa och att...

Recension av The Homesman - Läs hela!

Diskussioner om The Homesman  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Homesman (44 st)
Barneyk (Anmäl)   5/4 2018
Snygg och stämningsfull på ett lite speciellt sätt men en ganska tråkig film som inte direkt tilltalar mig tematiskt och så.
Solidus (Anmäl)   22/6 2017
Välspelad western och både Tommy Lee Jones och Hilary Swank bär filmen på sina axlar. Fotot över landskapen är sagolika och filmen bjuder på en överraskning som jag inte var beredd på. Dessutom är det alltid trevligt att se så många duktiga skådespelare i en och samma film. Jag kan dock instämma med Gordyals kommentar att ett större fokus på de sinnessjuka kvinnorna hade varit mer önskvärt, då de är, precis som Gordyal skriver, mer rekvisita än karaktärer. Dessutom lämnar filmen mig en känsla av tomhet. Det är snyggt och det är välregisserat, men Tommy Lee Jones lyckas inte att fånga mig på det personliga planet. Detta hade kunnat bli otroligt bra, men istället blir det en western i mängden, tyvärr.
Murvel48 (Anmäl)   17/11 2016
Filmen är för välgjord för att jag ska kunna sätta en etta trots att den var närmast plågsamt tråkig.
fridenpaden (Anmäl)   1/11 2016
Med 40 minuter kvar på filmen sätter jag betyg 2. Självklart ska jag se klart detta långtråkiga fanstyg men det ger mig verkligen ingenting mer än ytterligare en film i mängden.
Gordyal (Anmäl)   2/9 2016
Det finns mycket att säga om denna film, men det är svårt att veta var man ska börja. Storyn är relativt enkel trots att den inte följer gängse normer. Huvudpersonerna är flerbottnade, men ges ändå tillräckligt med integritet så att de inte exploateras. Berättartempot är lågt, men filmen blir aldrig seg. Skådespelet är klanderfritt och fotot snyggt. Det händer massor och ingenting. Vad jag däremot saknade var mer fokus på de sinnessjuka kvinnorna - här framstår de nästan mer som rekvisita än som människor. (9+/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Homesman
Se filmen