The House That Jack Built

Originaltitel: The House That Jack Built
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2018

Om The House That Jack Built:

Berättelsen utspelar sig i 1970-talets USA där vi följer den överintelligenta Jack genom fem incidenter som präglar hans utveckling som seriemördare. Filmen berättas ur Jacks perspektiv ur vilket han betraktar varje mord som ett konstverk, samtidigt som hans dysfunktionella läggning ger honom problem med omvärlden.

Titel: American Psycho
Regissör: Michael Haneke
År: 1992
Genre: Drama, Thriller
Bennys video

Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Siobhan Fallon, Sofie Gråbøl, Riley Keough, Jeremy Davies, Ed Speleers, Osy Ikhile, David Bailie, Robert Jezek, Christian Arnold, Yu Ji-tae, Johannes Kuhnke, Jerker Fahlström, Marijana Jankovic, Emil Tholstrup

Lars von Trier

Drama, Kriminalare, Skräck

Danmark, Frankrike, Sverige, Tyskland
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om The House That Jack Built  (0 diskussioner)
Kommentarer om The House That Jack Built (13 st)
Jannebanan (Anmäl)   16:51 21/3
Djup, snygg och välspelad! Matt Damon fullständigt lysande i rollen och Von Trier fläskar på med brutaliteter. Har svårt att förstå att folk faktiskt har lämnat biosalongen när denna visats, då det finns en rejäl dos av svart humör genom hela rullen, vilket i mitt tycke ger balans till de brutala scenerna.
Tonti (Anmäl)   14:56 18/3
Lite väl cynisk för min smak, även om slutet bjuder lite poetisk rättvisa. Bitvis skickligt gjord och Dillon är faktiskt kongenial, men det är ändå mest ett varför över hela projektet.
Ful_fisk (Anmäl)   20:28 17/3
Stämningfull och mörk film av von Trier, men inte en av hans bästa. Den brister lite på tempot, som var lite lågt. I övrigt fungerade det mesta dock riktigt bra. Skrämmande och fascinerande, med intressanta tankar om konst, våld, mänskligt psyke och allt möjligt. Fint spelat av Dillon och Ganz.
Jaganatha (Anmäl)   00:04 17/3
Lars von Triers provokativa seriemördarfilm tar sig mest mest formen som ett samtal mellan Matt Dillons mördare Jack och Bruno Ganz helvetessändebud Verge om konstens innersta väsen. Mördar Jack för att han inte klarar av att bygga ett tillfredsställande hus? Frågorna i slutet av filmen är säkert fler än de var i början. Som sagt, humorn är svartsynt men den gör ändå filmens långa speltid uthärdlig. Inte så spekulativ och obehaglig som man kanske hade anledning att befara.
Molestaire (Anmäl)   09:19 4/2
Härligt lekfull gore och bisarrheter i historien. Lyfter aldrig hela vägen, men ett avslut som grundar för fin efter-bion-diskussion uppskattas!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The House That Jack Built
Se filmen