The Imaginarium of Doctor Parnassus

Originaltitel: The Imaginarium of Doctor Parnassus
Regissör:Terry Gilliam
Utgivningsår:2009

Om The Imaginarium of Doctor Parnassus:

Dr Parnassus leder ett resande teatersällskap, som är mer än vad det synes vara, tack vare en gammal överenskommelse med Mr Nick, djävulen själv. Priset är dock högt, hans dotter Valentina, och i en desperat jakt att slippa undan, anlitar Dr Parnassus bland annat Tony, som träder in i Parnassus parallella drömvärld. (Heath Ledger gör sin sista roll som Tony i filmens "verklighet", i drömvärldarna spelas Tony av tre andra skådespelare.)
Se filmen på Viaplay

Originaltitel: Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events
Regissör: Brad Silberling
År: 2004
Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv

Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrell, Christopher Plummer, Tom Waits, Andrew Garfield, Lily Cole, Paloma Faith, Peter Stormare, Verne Troyer, Montserrat Lombard, Cassandra Sawtell

Terry Gilliam, Charles McKeown

Äventyr, Fantasy, Mysterium

Storbritannien, Kanada, Frankrike

Recension The Imaginarium of Doctor Parnassus

- horvendile sätter betyg 4 och skriver:
För att uppskatta den här filmen gäller det att ge sig hän. Det finns en historia, driven av Parnassus vadslående med en välspelad Satan, men den kommer i skymundan av den överväldigande fantasiflod som är resten av filmen.

Recension av The Imaginarium of Doctor Parnassus - Läs hela!

Diskussioner om The Imaginarium of Doctor Parnassus  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Imaginarium of Doctor Parnassus (330 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
helt ok
Stygga-Vargen (Anmäl)   12/11 2016
Långt över förväntan!
AlbinWesley (Anmäl)   4/10 2015
Jag är mycket förtjust i hur Gilliam gång på gång hittar utmärkta filmidéer att bepröva sin egensinniga surrealism på. Nu tar han det ytterligare ett steg genom metanivåerna. Jag kan således inte låta bli att se bitar av ett mästerverk även här, liksom i nästan alla Gilliams filmer. Men det håller inte hela vägen, och berättelsen som sådan är bra mycket mindre intressant än vad som fyller den.
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
Terry Gilliam är inte direkt den jämnaste regissören i filmvärlden. Samtidigt finns det alltid något som glädjer i alla hans filmer och som gör att man inte vill vara utan honom. Denna filmen hamnar någonstans i mitten, den varken glädjer eller förargar mig. Jag kommer inte återvända till denna film även om jag verkligen gillade Johnny Depps lilla del i filmen. Den mannen har en otrolig karisma. 2+
Kuddz (Anmäl)   11/12 2014
Riktigt intelligent film. Framförallt manuset och fotot var helt fabulösa. Vissa regival och skådespelarinsatser kan ifrågasättas. Smått kaotisk, men jag gillar det. Klar 4/5.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Imaginarium of Doctor Parnassus
Se filmen