The Imitation Game

Originaltitel: The Imitation Game
Regissör:Morten Tyldum
Utgivningsår:2014

Om The Imitation Game:

Berättelsen om den brittiska matematikern och kryptoanalytikern Alan Turing. Tillsammans med ett team av skickliga kodknäckare spelade han en nyckelroll i de allierades framfarter i andra världskriget.

Titel: The Theory of Everything
Originaltitel: Temple Grandin
Regissör: Mick Jackson
År: 2010
Temple Grandin

Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Rory Kinnear, Allen Leech, Matthew Beard, Charles Dance, Mark Strong, James Northcote, Tom Goodman-Hill, Steven Waddington, Jack Tarlton, Tuppence Middleton, Alex Lawther, Jack Bannon (II)

Graham Moore

Drama, Thriller, Krig, Biografi

Storbritannien, USA

Recension The Imitation Game

- Mat1az sätter betyg 4 och skriver:
Under andra världskriget använde sig nazisterna av en komplicerad chiffermaskin för att kryptera topphemliga meddelanden. Den så kallade Enigma-maskinen hade över en triljon variabler och ansågs omöjlig att knäcka. Men en ung matematiker kom att bevisa motsatsen. Den unga matematikern var Alan Turing, här spelad av en alldeles briljant Benedict Cumberbatch som gör sin mest absoluta rollprestation...

Recension av The Imitation Game - Läs hela!

Med i listor: People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om The Imitation Game  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Imitation Game (181 st)
Hengman (Anmäl)   00:49 15/7
En ganska prydlig och tillrättalagd tevefilm där Benedict Cumberbatch kör vidare på Sherlock-stilen med en tydlig twist av autism. Intressant historia i verkligheten som hade förtjänat en mycket bättre film, som nu varken är engagerande eller spännande.
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
Välgjord film som porträtterar en fascinerande person i en svår tid.
Iamsam (Anmäl)   2/11 2018
Som visser nämnde tidigare så är det historien som imponerar snarare än själva filmen. Cumberbatch är grym, precis som de andra skådespelarna. Men framförallt, vilken sjuk historia som borde vara mycket mer vältjänd!
visser (Anmäl)   28/10 2018
Känslan är att det är bakgrundshistorien snarare än filmen som är intressant.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra