Järnladyn

Originaltitel: The Iron Lady
Regissör:Phyllida Lloyd
Utgivningsår:2011

Om Järnladyn:

London 2008. I sin vackra våning förbereder den åldrade före detta premiärministern Margaret Thatcher frukost till sin man Denis, precis som hon har gjort varje morgon av sitt gifta liv. Men Denis lever bara i hennes fantasi. Fångad i en frustrerande passiv tillvaro och kämpandes mot sin sviktande hälsa, överöses Margaret med minnen. Fragment av privatliv och karriär trängs i hennes hjärna och hon återupplever dem med levande intensitet. Medan hon kämpar för att behålla kontakten med verkligheten, retas och kivas Denis med henne. Kampen, triumferna, sveken – vad åstadkom hon till slut? Och var det värt de uppoffringar hon fick göra?

Titel: The Falklands Play
År: 2013
Genre: Drama, Romantik
Diana
Titel: Hollywoods hemlighet
Originaltitel: The Cat's Meow
Regissör: Peter Bogdanovich
År: 2001
Genre: Drama, Thriller
Hollywoods hemlighet
Titel: Hua yang de nian hua
Originaltitel: Hua yang de nian hua
Regissör: Wong Kar-wai
År: 2000
Hua yang de nian hua

Meryl Streep, Jim Broadbent, Alexandra Roach, Harry Lloyd, Olivia Colman, Anthony Head, Nicholas Farrell, Richard E Grant, Paul Bentley, Robin Kermode, John Sessions, Roger Allam, Michael Pennington, Angus Wright, Julian Wadham, Reginald Green

Abi Morgan

Drama, Biografi

Storbritannien
Diskussioner om Järnladyn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Järnladyn (168 st)
Jaganatha (Anmäl)   21:40 2/3
Greppet att låta en senil Margaret Thatcher tänka tillbaka på sitt liv genom att tala med sin avlidne och numera imaginäre make blir fort utnött. Meryl Streep gör sitt bästa, men detta är lite för mycket standardmjölksbiografi för min smak. Sedan gillar jag ju inte Thatcher heller av politiska skäl.
Hans Moleman (Anmäl)   22:39 16/2
Meryl Streep gör en bra rollprestation, men filmen är tyvärr väldigt tråkig och slät. Man får ingen känsla och den tar inte "tag" i en. Stor besvikelse.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Meryl Streep gör väl en bra skådespelarinsats, men i övrigt är filmen ganska långtråkig och seg, så nja....
Starkbröl (Anmäl)   28/2 2017
Hyggligt ömsint om en så hatad person. Ovanligt grepp som fungerar ganska bra. Ingen stor upplevelse dock och ingen vidare ingående syn på henne. Man anar att man verkligen, verkligen har ansträngt sig för att hålla sig neutral (utan att lyckas till 100%).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Järnladyn
Se filmen