The King's Speech

Originaltitel: The King's Speech
Regissör:Tom Hooper
Utgivningsår:2010

Om The King's Speech:

Albert, hertigen av York och tronarvinge till den brittiska kronan efter sin bror, lider av svår stamning och dålig hälsa och inom kungahuset ifrågasätts hans lämplighet som tronarvinge. Hans problem hålls hemligt för allmänheten men blottas då han gör sitt första publika framträdande och håller tal inför miljontals radiolyssnare. Alberts fru Elizabeth tar med sig sin motvillige man till den självlärde talpedagogen Lionel Louge som med sina okonventionella metoder försöker råda bot på Alberts stamning.

Titel: The Queen
Originaltitel: Habemus Papam
Regissör: Nanni Moretti
År: 2011
Vi har en påve!

Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Michael Gambon, Guy Pearce, Derek Jacobi, Jennifer Ehle, Claire Bloom, Eve Best, Timothy Spall, Anthony Andrews, Roger Parrott, Freya Wilson, Ramona Marquez, Robert Portal, Charles Armstrong, Roger Hammond

David Seidler

Drama, Biografi

Storbritannien, Australien, USA

Recension The King's Speech

- Andy_B sätter betyg 3 och skriver:
Man kan få en känsla av att manusförfattaren David Seidler och regissören Tom Hooper har förstorat och överdramatiserat den stammande kung George VI’s liv och problem en smula. Särskilt när man ser denna filmsnutt: (http://www.youtube.com/watch?v=WF8q45vwf-0) från 1938 där kungen pratar på ganska bra redan. Men så har han ju haft hjälp av sin vän Lionel Logue sedan 13 år tillbaka. Enligt wikipedia...

Recension av The King's Speech - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om The King's Speech  (1 diskussioner)
Kommentarer om The King's Speech (436 st)
badpanda1606 (Anmäl)   8/1 2018
Att jag gav den en trea första gången jag såg den är för mig ett mysterium. Nu ngr är senare så är jag helt fast. Så nära femman som det bara går
Roswall (Anmäl)   22/12 2017
Hooper fortsätter att leverera! Hög kvalitét på denna, som lätt hade kunnat bli något platt och banal. Hooper lyckas berätta så mycket mer än den huvudsakliga berättelsen. Det som saknas för en femma är inte mycket, och det ligger snarare i berättelsen än regin.
Körsbär (Anmäl)   7/10 2017
Verkligen inte så bra som jag hade hoppats på
Rai (Anmäl)   1/10 2017
Helt ok film, men den blir seg vissa stunder.. Skådespeleriet är utmärk, som sagt, ur kunglig trams är det ju bara fånigt, men jag få ser det ur ett mer historisk perspektiv, då går det att se filmen...
idaho1981 (Anmäl)   30/3 2017
Snygg film med fantastiskt skådespeleri från samtliga. Visst, den är långsam och det händer inte jättemycket, men det känns inte som att det är meningen. Den känns mänsklig och verklig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The King's Speech
Se filmen