Den siste mannen på jorden

Originaltitel: The Last Man on Earth
Regissör:Ubaldo Ragona, Sidney Salkow
Utgivningsår:1964

Om Den siste mannen på jorden:

Året är 1968. I mer än tre år har Dr. Robert Morgan varit den ende kvarlevande människan på jorden, efter att mänskligheten drabbats av ett dödligt virus. De som hemsöker Morgan på nätterna är inte längre människor, utan blodtörstiga zombies. Han är den siste mannen på jorden. Tror han...

Baserad på romanen I am Legend av Richard Matheson från år 1954.

Titel: I Am Legend
Regissör: Luc Besson
År: 1983
Genre: Science Fiction
Den sista striden

Vincent Price, Franca Bettoia, Emma Danieli, Giacomo Rossi-Stuart, Umberto Raho, Christi Courtland, Antonio Corevi, Ettore Ribotta

William F Leicester, Richard Matheson, Furio M Monetti, Ubaldo Ragona

Drama, Skräck, Science Fiction

Naked Terror, Night People, The Night Creatures, Wind of Death, L'ultimo uomo della terra, Sista mannen på jorden

Italien, USA

Recension Den siste mannen på jorden

- AddeColciago sätter betyg 3 och skriver:
Tidens tand har inte varit alltför snäll mot The Last Man on Earth, men för att ändå vara så lågbudget är jag positivt överraskad. Den håller ett bra tempo och Price är lysande, vilket räcker för mig. Jag har inte läst boken, men den här känns ändå mest trogen förlagan.

Recension av Den siste mannen på jorden - Läs hela!

Med i listor: Postapokalyptiska filmer, Sci Fi-litteraturbaserat, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Den siste mannen på jorden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den siste mannen på jorden (59 st)
Bumbi78 (Anmäl)   28/5 2017
Vincent Price i all ära och vad jag förstått den versionen som ligger romanen närmast. Men detta kändes extremt billigt och på det är den långtråkig som få. Versionen med Heston är betydligt mer underhållande på alla plan.
Solidus (Anmäl)   21/5 2017
Fantastiskt bra utgångspunkt och filmen som helhet håller än, även om jag känner av bäst-före-datumet passerade för ett par årtionden sedan. Vincent Price fungerar bra i huvudrollen, men ibland känns det som hans karaktär tar katastrofen med en liten axel-ryckning. Där gjorde Will Smith ett betydligt bättre jobb som en sliten man med ett skört psyke. Något som den här filmen gör bättre än dess monster. De är obehagliga och tankarna går till Romeros zombies som skulle komma 1968. En solid apokalyptisk film med tankeväckande twist.
erosagape (Anmäl)   12/1 2017
Välgjord och hopplösheten riktigt känns, och hoppet...
chris_lambert_ (Anmäl)   20/11 2016
Stark trea.
jingoo (Anmäl)   7/8 2016
Finalen känns krystad men det tragiska budskapet går fram. Vincent Price passar perfekt som både charmig och vidrig på samma gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Den siste mannen på jorden