The Legend Is Born: Ip Man

Originaltitel: Yip Man chinchyun
Regissör:Herman Yau
Utgivningsår:2010

Om The Legend Is Born: Ip Man:

En prequel till de två föregående filmerna som följer Ip Man från åldern 11 till 28 då han bl a stred mot invaderande fiender samt lärde sig Wing Chun-kung fu av några av stridskonstens mästare.

Titel: Ip Man
Regissör: Shinsuke Sato
År: 2010
Genre: Action, Skräck, Science Fiction
Gantz

Sammo Hung Kam-bo, Yuen Biao, Fan Siu-wong, Lam Suet, Kenny Kwan, Huang Yi, Xu Jiao, To Yu-hang, Ip Chun, Bernice Liu

Erica Lee

Drama, Action, Biografi

Ye Wen qian zhuan, Ye Wen qianzhuan

Hongkong

Recension The Legend Is Born: Ip Man

- soderbaum sätter betyg 1 och skriver:
Förutom några sporadiska fighting-scener som bjöd på någorlunda underhållning så tycker jag att den här filmen var ett riktigt bottennapp. Jag kan till och med sträcka mig så långt att vilja använda adjektiv som usel, förkastlig och rent av genant. Den ger en mycket felaktig bild av Ip Man, hans liv och hans kampkonst, för att inte tala om Wing Chun-koreografin som minst sagt var undermålig och den...

Recension av The Legend Is Born: Ip Man - Läs hela!

Diskussioner om The Legend Is Born: Ip Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Legend Is Born: Ip Man (7 st)
Lotso (Anmäl)   12/7 2014
I sin helhet en ok film i all ärlighet tros min lilla rant där uppe så gillar jag nog denna filmen ett hårstrå mer än tvåan då jag fann den mer underhållande och blev inte lika förbannad på denna som de sista 45 minuterna av tvåan. Fortfarande ingen höjdare då skådespeleriet inte var så bra och handlingen är verkligen inte verklighetstrogen. Det viktiga med dessa filmerna är att ha i baktanken att de är nog inte alls så verklighetstrogen som folk tror. Utan är mer kung-fu filmer med en legend i huvudrollen som har existerat i verkligheten.
Jörmungandr (Anmäl)   20/8 2011
Andra filmen om Kung fu legenden Ip man jag ser på nåt år, inte lika bra som den andra (Yip man 2008) men har en annan fokus. Denna film är mer inriktad på Ip mans känsloliv, även om vi såklart får en hel del Kung fu. Jag ser närmast fram emot Wong Kar Wais kommande film om Ip man som är på G. De andra är för nationalromantiska för min smak...
Gobo (Anmäl)   12/8 2011
Fortsatt trevliga fightingscener men faller en hel del på att Donnie Yen inte är med...
averin (Anmäl)   7/2 2011
Fightingscenerna i slutet höjer betyget. Alldeles för ojämnt emellanåt, dock en helt ok rulle. Går inte jämföra med den första Ip Man dock, som står ut rejält.
clacke (Anmäl)   5/2 2011
Den har Yuen Biao, och Leung Bik som uppkäftig gamling framställs på ett härligt vis. Kul också att han spelas av en Ip! På det hela taget är den dock sådär. Det är för mycket en upprepning av Fist of Fury, och historieframställningen och kronologin förvirrar. Den får pluspoäng för att japaner framställs som komplexa människor istället för blodtörstiga pappfigurer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Legend Is Born: Ip Man