The Legend of the 7 Golden Vampires

Originaltitel: The Legend of the 7 Golden Vampires
Regissör:Roy Ward Baker, Chang Cheh
Utgivningsår:1974

Om The Legend of the 7 Golden Vampires:

Abraham Van Helsing försöker i denna samproduktion mellan Hammer Studios och Shaw Brothers stoppa Greve Dracula som tillsammans med 7 undersåtar terroriserar en liten by i Kina. Till sin hjälp anlitar Van Helsing 7 kampsportsexperter.

Titel: Kung Fu from Beyond the Grave
Regissör: Robert Fuest
År: 1972
Genre: Skräck
Dr. Phibes kommer tillbaka

John Forbes-Robertson, Peter Cushing, David Chiang, Julie Ege, Robin Stewart, Shih Szu

Don Houghton

Action, Skräck, Fantasy

7 Brothers Versus Dracula, Dracula and the Seven Golden Vampires

Hongkong, Storbritannien

Recension The Legend of the 7 Golden Vampires

- niebaotan sätter betyg 3 och skriver:
Under 60 och 70 talet så var det främst ett bolag som utmärkte sig i skräckgenren när det gällde vidunder som Frankenstein och Dracula. Jag talar självklart om Hammer Studios som under sin era producerade ett stort antal klassiker. Under samma tidsperiod regerade Shaw Brothers i Hong Kong, här mest kända för sina Kung-Fu rullar. Ett samarbete mellan dessa bolag låter ju nästan som en ren omöjlighet...

Recension av The Legend of the 7 Golden Vampires - Läs hela!

Med i listor: Dracula, Hammer, Hammers vampyrfilmer
Diskussioner om The Legend of the 7 Golden Vampires  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Legend of the 7 Golden Vampires (20 st)
Luca Canali (Anmäl)   23/7 2016
hammer och shaw gör en film ihop, låter hur bra som helst, och är det också i inledningen. men allt för snabbt ballar det ur och även om finalen innehåller gott om dumheter, t.o.m cushing är med och fajtas! (lite orolig över att gubben ska gå av på mitten blir man..) så håller det inte till mer än: betyg:okej- (40/100)
Tsurugi (Anmäl)   4/7 2015
Känns verkligen som att denna är underuppskattad, jag tyckte den var hur härlig som helst.
100tonvalspäck (Anmäl)   13/8 2013
Jag blir oerhört lycklig när jag råkar snubbla över en sådan här film. En underbar premiss som bara blir bättre av att det faktiskt är legendaren Peter Cushing som spelar Van Helsing (tyvärr repriserar inte Lee sin roll som Dracula). Kung fu experter vs vampyrer kan ju inte bli tråkigt, och det blir det inte heller, i alla fall inte outhärdligt så. Slagsmålsscenerna är dock inte särskilt intressanta även om koreografin är okej så är de för röriga för att bli spännande. Några direkta skräckmoment har den inte heller och de sista tio minuterna händer det en rad viktiga saker bara i förbifarten och sedan avslutas det hela aldeles för abrupt. Plus för idén och konceptet ger till slut en hyffsat stabil trea.
martin eden (Anmäl)   28/7 2013
[rek. 2] Även om jag drar mig för att beteckna denna film som "bra" så måste jag ändå säga att jag imponeras över själva utförandet. Manuset är verkligen ingen höjdare och premissen att blanda in Dracula i denna film där han inte hör hemma känns väldigt märkligt. Skådespeleriet är ojämnt. MEN... Slagsmålsscenerna är snyggt koreograferade och jag gillar hur vampyrerna "skuttar" fram, det ger ett härligt drömskt intryck. Peter Cushing är bra och scenografin är väldigt snygg. Det känns dock billigt att vampyrerna sliter av flickorna deras blusar för att som ursäkt visa bröst. Ojämn men fragmentariskt bra. För den som gillar Hammer och/eller kampsportsfilm. Sådär, okej, inte helt bra. 2.
Grillo (Anmäl)   3/10 2011
Bättre än väntat! Mindre seg än många andra Hammerfilmer och mer rå och brutal. Skön zombie/vampyrmakeup. Den här filmen har nog de snabbaste människa-vampyr-transformationerna nånsin :) Två relativt starka kvinnor i filmen (även om den blonda känns som en prototyp till Willie i Indy 2...), men klarar ändå inte bechdeltestet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Legend of the 7 Golden Vampires