The Life of David Gale

Originaltitel: The Life of David Gale
Regissör:Alan Parker
Utgivningsår:2003

Om The Life of David Gale:

Professor David Gale är en välkänd lärare och frispråkig motståndare till dödsstraff. Efter en blöt fest anklagas och åtalas han för våldtäkt på en elev. Anklagelserna dras tillbaka, men hans rykte är fläckat, och senare döms han för mord på sin bästa vän Constance. Efter sex år i fängelset och med endast fyra dagar innan hans dödsstraff träder i kraft bestämmer han sig för att berätta allt för en kvinnlig journalist.

Titel: Den gröna milen
Regissör: Gregory Hoblit
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Primal Fear
Titel: A Letter From Death Row
Originaltitel: A Letter From Death Row
Regissör: Bret Michaels, Marvin Baker
Regissör: Clint Eastwood
År: 1999
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Ögonblicket före tystnaden

Kevin Spacey, Kate Winslet, Laura Linney, Gabriel Mann, Rhona Mitra, Matt Craven, Jim Beaver, Melissa McCarthy, Leon Rippy

Charles Randolph

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension The Life of David Gale

- Loomis sätter betyg 4 och skriver:
Dödsstraff är något som alla har en åsikt om, inte minst i USA. Regissören Alan Parker har gjort en film om just det ämnet. Hur säker är den egentligen och kan man lita på att alla som döms är skyldiga? Men vad händer när ledaren för motståndsrörelsen själv blir dömd till dödsstraff? David Gale (Kevin Spacey) är en mycket utbildad och omtyckt lärare som arbetar mot dödsstraff. En dag blir han själv...

Recension av The Life of David Gale - Läs hela!

Med i listor: Dödsstraff
Diskussioner om The Life of David Gale  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Life of David Gale (603 st)
92axha10 (Anmäl)   25/2 2018
Bland det största dravel jag någonsin sett. Trångsynt i sin åsikt och känns som propaganda rätt igenom. Gjorde mig inte arg men den var irriterande rätt igenom.
supermancover (Anmäl)   20/5 2017
Blev faktiskt riktigt impad av filmen. Hade typ inga förväntningar innan jag såg den, men känslan av filmen är väldigt lik Usual Suspects (och inte bara för att det är Spacey). Annars är ju Kevin Spacey fantastisk som vanligt, men handlingen liiiite svag på sina kanter, så det bli ändå inte högre än en trea, men en stark en.
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/11 2016
Väldigt bra och spännande film med väldigt bra skådespelare. Helt klart en av de bättre filmerna som gjordes under 00-talet.
ergopliroforia (Anmäl)   25/11 2014
Det finns för mycket luckor för att tillfredsställa. Varför behövdes reportern överhuvudtaget? Berättelsen bygger dessutom på att det ultimata argumentet mot dödsstraff är att fel person kan bli dömd, något som inte alls är självklart.
Krille80 (Anmäl)   13/11 2014
När man blir bortskämd med karaktärsskådespelarna Kevin Spacey och Laura Linney och dessutom kryddar det med duktiga Kate Winslet och intressanta Gabriel Mann så finns det inte mycket att klaga på rent skådespelarmässigt. Det bästa är samspelet mellan Spacey och Winslet. Även om slutet chockar lite så känns historien inte särskilt minnesvärd. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Life of David Gale