Lejonkungen

Originaltitel: The Lion King
Regissör:Jon Favreau
Utgivningsår:2019

Om Lejonkungen:

Disneys klassiska historia kommer nu i en helt ny tappning och tar oss till Afrikas savanner där den framtida kungen föds. Simba dyrkar sin far, Kung Mufasa, och är stolt över sitt kungliga arv. Men alla i kungariket uppskattar inte att en ny lejonunge har fötts. Scar, Mufasas bror – och den tidigare arvingen till tronen – har egna planer.

Donald Glover (röst), Seth Rogen (röst), Chiwetel Ejiofor (röst), Alfre Woodard (röst), Billy Eichner (röst), John Kani (röst), John Oliver (röst), Beyoncé (röst), James Earl Jones (röst), Florence Kasumba (röst), Keegan-Michael Key (röst)

Jeff Nathanson

Drama, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om Lejonkungen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Lejonkungen (19 st)
nodon (Anmäl)   09:05 19/8
Gillar bägge filmerna på olika sätt. Stor nostalgi-trip!
Rai (Anmäl)   21:52 16/8
Nä, nu går skammen på torra land! Det finns ingen anledning att göra en ny film av denna gamla usla film!!!!
vonadel (Anmäl)   05:25 10/8
Åh...vilka minnen. Vet inte hur många ggr originalet rullade i VHS-spelaren. En stor favorit både till mig och sonen. Måste nog vara den bästa Disney-filmen i mitt tycke. Såg därför fram mycket mot denna live action version. Och den gjorde mig inte besviken. Fantastiskt bra gjord. Kan inte förstå alla hatare som stör sig på att den är precis likadan som originalet. Det är ju meningen!! Vet att det är en kritik mot Disney att de bara vill tjäna på gamla filmer istället för att göra nya. Men, detta är ju något nytt! Är ju en hel ny upplevelse! Så fascinerande att man nu kan animera djur så att det ser helt trovärdigt ut. Undrar om och isf när det kommer att ske med människor? 9/10
myslas (Anmäl)   18:10 5/8
Det är väldigt snyggt och det ser naturtroget ut. Det är också det största problemet med den här filmen. Lejonkungen är ingen naturdokumentär och i slutändan så blir det som i de flesta filmer man gjort med talande djur (Babe är väl det stora undantaget) där det bara ser fånigt ut. När man plockar bort det lite karikatyrliknande tecknandet av djur så tappar man också helt bort alla former av uttryck och det saknas verkligen här.
alexafshar (Anmäl)   12:49 4/8
Lika bra som originalet!