The Machine

Originaltitel: The Machine
Regissör:Caradog W James
Utgivningsår:2013

Om The Machine:

Två dataprogrammerare förs samman när de skapar världens första självmedvetna artificiella intelligens, som är utformad för att hjälpa mänskligheten. Men saker går fel när försvarsministeriet stjäl deras verk och lär den att istället bli ett vapen.

Titel: Ex Machina
Regissör: Steven Spielberg
År: 2001
Genre: Drama, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
A.I.

Toby Stephens, Caity Lotz, Denis Lawson, Pooneh Hajimohammadi, Lee Nicholas Harris, Sam Hazeldine, Siwan Morris, John-Paul Macleod, Helen Griffin, Alan Low, Ben McGregor, Jonathan Byrne, Jade Croot

Caradog W James

Thriller, Science Fiction

Storbritannien
Med i listor: Heta filmer
Diskussioner om The Machine  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Machine (36 st)
karlmats (Anmäl)   23:41 21/1
Idén är det inget fel på men utförandet känns lite själlöst. Varken Lotz eller Stephens gör speciellt bra insatser och allt är så grått och dassigt att man inte känner nån direkt glädje av det här. Den börjar bra men faller ganska snart ihop utan att jag kan sätta fingret på varför. Att man har snott lite musik från Blade Runner var en trevlig bekantskap, men i övrigt var det få saker som fick ögonbrynen att rycka till. En ganska stark 2a för miljöerna och idén, men den senare Ex Machina känns som ett betydligt bättre alternativ på temat.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
sparriskrigarn (Anmäl)   2/12 2016
Verkligen inte dum - ambitiös och ganska originell story, men den når inte riktigt ända fram, även om den är stabil. Intressant och mörk känsla, och soundtracket är oerhört bra.
Kaarin (Anmäl)   7/8 2016
Tyckte filmen var fantastiskt bra. Önskar bara den hade haft en något högre budget för att klättra upp en fyra.
Björkman (Anmäl)   12/1 2016
Väldigt ojämn och svårbedömd. Många sekvenser gillar jag skarpt, andra stunder känns det som att filmen står och inte riktigt vet vart den vill. Mest gillar jag den mörka känsla som ständigt hänger över allt, såväl i dialoger och sinnelag som rent fysiskt i de dunkla lokalerna. Musiken är också riktigt skön och passande. Men det är ändå något som gör att jag inte blir helt fast, förmodligen för att jag inte riktigt till fullo fastnar för varken karaktärerna eller den något tunna storyn. Slutbetyget får bli en väldigt stark tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Machine