The Majestic

Regissör:Frank Darabont
Utgivningsår:2001
Antal betyg:2069 betyg

Om The Majestic:

Filmen utspelar sig under 1950-talets USA under den s k McCarthyperioden. En ung ambitiös manusförfattare i Hollywood förlorar sitt jobb och sin identitet men finner istället mod, kärlek och styrka i sin övertygelse.

Titel: K-PAX
Regissör: Scott Hicks
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Hjärtan i Atlantis

Jim Carrey, Martin Landau, Laurie Holden, Allen Garfield, Bob Balaban, James Whitmore, Brent Briscoe, Ron Rifkin, David Ogden Stiers, Jeffrey DeMunn, Gerry Black

Michael Sloane

Drama, Romantik

USA, Australien

Recension The Majestic

- Loomis sätter betyg 4 och skriver:
Om man frågar folk vilka deras favoritfilmer är på en 10-topplista så skulle väldigt många säkerligen få in ”Nyckeln till frihet” som en av listplaceringarna. ”Den gröna milen” är visserligen uppskattad men kanske inte når lika långt till en listplacering, denna gång lämnar regissören (Frank Darabont) till ovanstående filmer Stephen King som skrivit dessa filmer, men han stannar fortfarande i det historiska....

Recension av The Majestic - Läs hela!

Diskussioner om The Majestic  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Majestic (157 st)
schramm (Anmäl)   8/8 2018
såpaseg amerikansk hurra-åt-flaggan-drama. lite kul att kyrkogården är samma som i salems lot. filmen hade varit bättre med ett gäng vampyrer som härjade runt
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Dutch (Anmäl)   18/11 2014
Går ju inte att ta Carrey på allvar här.
RunRiot (Anmäl)   8/6 2014
Charmigt men inte sådär jätteintressant. Hade redan glömt att jag sett den... Absolut en bra film med mycket hjärta. Dock ingenting som berör på djupet.
RichardEk (Anmäl)   25/7 2013
Tillrättalagd nostalgisk skildring av ett 1950-tal i USA. Den strukturella rasismen som var väldigt öppen på den tiden kommenteras över huvud taget inte. Istället bekräftar den snarare rasordningen med den färgade biovaktmästaren som inte vill något annat än att tjäna biografen och dess ägare. Att sedan filmen i sedvanlig Hollywoodtradition förs fram av en habil berättarteknik och en ensemble bra skådespelare spelar ingen större roll. Filmen är mot slutet olidligt politiskt korrekt och tillrättalagd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Majestic