The Man Who Killed Don Quixote

Originaltitel: The Man Who Killed Don Quixote
Regissör:Terry Gilliam
Utgivningsår:2018

Om The Man Who Killed Don Quixote:

Handlingen kretsar kring en regissör som spelar in en reklamfilm. Samtidigt kommer han över en gammal kopia av sin studentfilm som handlar om Don Quijote. Plötsligt färdas han fram och tillbaka i tiden mellan 1600-talets Spanien och nutida London.

Titel: Baron Münchhausens äventyr
Originaltitel: The Adventures of Baron Munchausen
Regissör: Terry Gilliam
År: 1988
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Baron Münchhausens äventyr

Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Olga Kurylenko, Joana Ribeiro, Óscar Jaenada, Jason Watkins, Sergi López, Rossy de Palma, Jordi Mollà, Hovik Keuchkerian, Paloma Bloyd, Joe Manjón, Antonio de la Cruz, Antonio Gil, Rodrigo Poisón

Terry Gilliam, Tony Grisoni

Drama, Komedi, Äventyr, Fantasy

El hombre que mató a Don Quijote, L'homme qui tua Don Quichotte

Belgien, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Portugal
Diskussioner om The Man Who Killed Don Quixote  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Man Who Killed Don Quixote (6 st)
Ful_fisk (Anmäl)   19:53 13/5
Väldigt Terry Gilliam, på mest gott men också lite ont. Det är väldigt snyggt filmat med vidvinkelbilderna, speciellt de svartvita sekvenserna, och Adam Driver är riktigt bra i huvudrollen. Sedan är också tempot högt och det är späckad med en massa rolig humor. Det enda kruxet är att Gilliam redan gjort Baron Münschhausen och Fisher King, och det blir lite väl mycket repriser från dessa två filmer. Men visst är det kul att han äntligen fick ihop detta evighetsprojekt, och det är lätt en film man bör se om man gillar hans stil. Låg stabilt på en fyra under första halvan, rämnade lite under andra halvan och var farligt nära trean, men lyckades behålla fyran ändå till sist.
Jaganatha (Anmäl)   19:50 28/4
Det är åtminstone roligt att se att Terry Gilliam har fortsatt att vara så kompromisslöst gilliamsk i sitt filmskapande genom åren. Men det är också väldigt spretigt och jag hade velat tycka bättre om detta än jag nu gör. Det händer saker hela tiden och tempot är högt. Adam Driver fungerar bra i huvudrollen och det är tur eftersom han nästan aldrig är utanför bild. Det befinner sig dock en bra bit under standarden i filmer som Brazil och The Fisher King. Påminner desto mer om Time Bandits i sin allmänna rörighet.
entx (Anmäl)   20:02 27/4
Jag känner igen mig mycket i vad Bengt_a skriver. Jag hoppades på ett fint avslut, men jag rekommenderar att man nöjer sig med att bara se Lost in La Mancha. Och hans andra filmer.
Noseman 2005 (Anmäl)   00:10 23/3
Klockren från start. Gilliam lyckas röra sig mellan verklighet och fantasi utan större problem. Han hinner också ge ett par kängor till en ibland pretentiös, ibland cynisk, filmbranch och delar även ut ett par politiska dagsedlar. (9/10)
#54 (Anmäl)   20:58 2/2
Visning 14 av 20 jag ser på Göteborg Film Festival. Spretig film, men underhållande mest hela tiden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Man Who Killed Don Quixote