The Martian

Originaltitel: The Martian
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:2015

Om The Martian:

Astronauten Mark Watney blir kvarlämnad på Mars av resterande besättning som tror att han omkommit efter en kraftig storm. Ensam kvar måste han med sin intelligens och styrka hitta ett sätt att överleva på den lilla mat han har och signalera till jorden att han lever. Miljontals mil bort jobbar NASAs forskare dygnet runt med att hitta ett sätt att få hem honom och besättningen planerar samtidigt en livsfarlig räddningsaktion.

Titel: Gravity
Regissör: Antony Hoffman
År: 2000
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Red Planet

Matt Damon, Jessica Chastain, Michael Peña, Kate Mara, Sebastian Stan, Aksel Hennie, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Sean Bean, Benedict Wong, Kristen Wiig, Mackenzie Davis, Donald Glover, Nick Mohammed, Chen Shu, Eddy Ko, Enzo Cilenti

Drew Goddard

Drama, Äventyr, Science Fiction

USA, Storbritannien

Recension The Martian

- niklasringdahl sätter betyg 4 och skriver:
Matt Damons vetenskapsman Mark Watney blir lämnad ensam på en främmande planet. Det låter ju som att man återvunnit överblivet material från Interstellar, men som tur är så har Ridley Scott och Christopher Nolan helt olika ton i sina filmer, så likheten blåser bort med första sandstormen på Mars. Filmen är baserad på en bok som Andy Weir skrev 2011 och lade ut gratis på webben. Den stora popularitet...

Recension av The Martian - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Science Fiction Top 50
Diskussioner om The Martian  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Martian (235 st)
hsimpson (Anmäl)   14:36 3/11
Nja... Visst är den lite spännande, men den är samtidigt förutsägbar. Välspelad dock. Stark trea.
viffslan (Anmäl)   10:38 26/10
Trodde inte detta skulle vara en film i min smak. Är inte så förtjust i Matt Damon som skådespelare heller, men här är han faktiskt bra, riktigt bra. Det är nog han som gör filmen i det här fallet. Tyckte om filmen men fick nog lite kalla kårar när jag tänkte på att man skulle vara ensam på en avlägsen planet, utan att veta om man någonsin kommer därifrån.
KyLLo (Anmäl)   00:38 21/9
Mysiga miljöer, men de hade kunnat göra något mycket bättre med den budgeten. Bortsett från miljöerna finns det ingen trovärdighet någonstans, och en parodi är det inte. Den innehåller dock IQ-befriad humor som är tillgjord och inte kommer naturligt. Dessutom patriotisk. När en rollperson utan särskilda skäl tackar NASA redan i inledningen dalar förväntningarna. Om något fick mig att reagera var det väl att astronautens hjälm såg ut som en deluxutrustad MC-hjälm eller racerhjälm. Jag gillar många rymdfilmer och kan se lite mellan fingrarna, men det här är som att bara ha en tumme och ett lillfinger. Påkostat amerikanskt mainstreamskräp i ett nötskal.
Stan (Anmäl)   23:45 20/9
något klichéartad och seg emellanåt med politik och kostymnissar och för lite matt damon. damon är dock väldigt bra och sista halvtimmen höjer något
HerrNenne (Anmäl)   01:57 1/7
Början var så väldigt bra. Att anpassa sig till ensamheten för år framåt. Hade velat ha så mycket mer av den känslan, och problemen och liknande. Kan tänka mig att boken är för mig. Blir halvvägs in en ganska vanlig rymdfilm men jag fokuserar på det speciella och riktigt bra. Isoleringen, ensamheten, lösningarna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Martian
Se filmen