Barnmorskan

Originaltitel: Kätilö
Regissör:Antti Jokinen
Utgivningsår:2015

Om Barnmorskan:

Barnmorskan är en verklighetsbaserad berättelse om omöjlig kärlek mellan en finsk kvinna och en tysk soldat under Lapplandskriget. Filmen är baserad på Katja Kettus roman med samma namn.

Titel: Krigarens hjärta
Originaltitel: Krigerens hjerte
Regissör: Leidulv Risan
År: 1992
Genre: Drama, Krig
Krigarens hjärta

Krista Kosonen, Lauri Tilkanen, Tommi Korpela, Pirkka-Pekka Petelius, Leea Klemola, Seppo Pääkkönen, Elina Knihtilä, Johannes Brotherius

Antti Jokinen, Katja Kettu

Drama, Romantik, Krig

The Midwife, Helena, A bába

Finland, Litauen
Diskussioner om Barnmorskan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barnmorskan (3 st)
goeran (Anmäl)   6/3 2018
Storyn i Antti Jokinens film Kätilö från 2015, som tydligen är baserad på verkliga händelser, känns delvis rätt överdriven och osannolik men jag tycker nog ändå att filmen var värd att se. Och de snygga landskapsbilderna från finska Lappland är ett extra plus.
Dream (Anmäl)   28/7 2016
Grym film med vackert foto, finna miljöer och realistiska krigsscener som är gripande! Sen gillar jag även att huvudrollen spelas av en kvinna som inte direkt är den snyggaste skönheten man sätt på film, annars ser man oftast skönheter men här har dem valt en helt vanlig kvinna och det behövs i denna utseende fixerade värld! Det som drar ner betyget är att romansen är på hittad och överdriven jag sökte på namnen, men kunde inte få fram någon fakta om personerna och då blir filmen ett helt vanligt krigsdrama, tyvärr.
Gyllenbock (Anmäl)   2/3 2016
Såg denna på en flight mellan Arlanda och Chicago. En rätt speciell och mycket finsk film på något sätt. Mörk och dramatisk men ändå tämligen intressant.