The Mummy

Regissör:Alex Kurtzman
Utgivningsår:2017

Om The Mummy:

Den egyptiska drottningen Ahmanet väcks ur sin eviga vila för att hämnas på den värld som på ett orättvist sätt tog hennes liv. Med sig ur graven tar hon en ilska och ett hämndbegär som fått tryckkoka i en gravkammare i tusentals år. Mumien tar sig an den klassiska matinéfilmen med ett nytt grepp, och tar oss med på en resa från Mellanösterns svepande sanddyner till den underjordiska värld som gömmer sig under dagens London.

Titel: Victor Frankenstein
Regissör: Stephen Sommers
År: 1999
Genre: Action, Äventyr, Skräck, Fantasy
Mumien

Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake M Johnson, Courtney B Vance, Marwan Kenzari, Javier Botet, Selva Rasalingam, Erol Ismail, Rhona Croker, Hadrian Howard

David Koepp, Christopher McQuarrie, Dylan Kussman

Action, Thriller, Äventyr, Fantasy

Recension The Mummy

- August Dellert sätter betyg 2 och skriver:
'The Mummy' är den klassiska historien om den fördömda mumien i ny tappning med Tom Cruise i spetsen. 'The Mummy' är även den första delen i Universal Pictures storsatsning som dem kallar 'Dark Universe'. Denna delade filmvärld kommer förutom denna mumie även innehålla bland annat 'Dr Frankenstein' och 'Den Osynlige Mannen', som kommer spelas av Javier Bardem och Johnny Depp i kommande filmer. ...

Recension av The Mummy - Läs hela!

Med i listor: Mumier
Diskussioner om The Mummy  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Mummy (67 st)
Tatty (Anmäl)   17:14 10/7
Väldigt spännande! Gillade den riktigt mycket. Hände mycket spännande nästan hela filmen tyckte jag!
WillyV (Anmäl)   13:23 10/6
Svag tvåa, men inte fullt så usel som ryktet (och för att motivera en etta).
Nintendo 64 (Anmäl)   00:47 2/6
Inte värdelös men slutet var riktigt dumt och ologiskt.
Jaganatha (Anmäl)   13:37 11/4
Inte riktigt så dåligt som jag hade anledning att befara, men det vill liksom inte riktigt lyfta, detta. Tom Cruise passar inte riktigt för sin karaktär och flera av de övriga skådespelarna är direkt dåliga. Det lysande undantaget är algerisk-franska skönheten Sofia Boutella i rollen som mumien Ahmanet, hon stjäl filmen fullständigt och väcker sympatier för ondskan som förmodligen inte filmens skapare riktigt hade räknat med. Men att vi slipper se mer av detta serieuniversum är knappast heller någon större förlust. Men mer Sofia, tack...
Pari (Anmäl)   17:26 9/4
fruktansvärt dålig.