The New World

Originaltitel: The New World
Regissör:Terrence Malick
Utgivningsår:2005

Om The New World:

År 1607 anländer en grupp brittiska äventyrare till Virginias kust för att upptäcka en ny värld. Kaptenen John Smiths legendariska kärleksaffär med prinsessan Pocahontas utspelar sig mitt i det bitvis mycket våldsamma mötet mellan de brittiska kolonisatörerna och den infödda befolkningen.

Titel: Apocalypto
Regissör: Michael Mann
År: 1992
Genre: Action, Romantik, Äventyr, Western, Krig
Den siste mohikanen

Colin Farrell, Christopher Plummer, Christian Bale, Ben Chaplin, Q'Orianka Kilcher, Wes Studi, David Thewlis, John Savage, Jonathan Pryce, August Schellenberg, Yorick van Wageningen, Noah Taylor, Ben Mendelsohn, Raoul Trujillo, Michael Greyeyes

Terrence Malick

Drama, Romantik, Äventyr, Biografi

USA, Storbritannien

Recension The New World

- soderbaum sätter betyg 3 och skriver:
The New World är ett romantiskt drama som utspelar sig vid tiden för koloniseringen av Amerika på 1600-talet och upprättandet av kolonin Jamestown. Det är Terrence Malicks andra film sedan han försvann från bioduken i 20 år, av sammanlagt fyra stycken. Handlingen kretsar kring kapten John Smith och hans möte med de nya världen. Filmen håller sig till det klassiska kärlekstemat man både läst och...

Recension av The New World - Läs hela!

Diskussioner om The New World  (0 diskussioner)
Kommentarer om The New World (367 st)
apmannen (Anmäl)   11/3 2018
Malick goes Pocahontas! Och apmannen överlevde för att berätta historien! Till att börja med kan jag varmt rekommendera den kortare 135 minutersversionen som jag, utan att veta eller för den delen vara beredd att ta reda på det, borde vara den med högst densitet plågsam monoton voice over. Filmen är usel som sjösjuka, men jag måste medge att glädjen när den var slut lätt översteg alla prövningar. Farrell har ett ansiktsuttryck, det när han ser extremt bakfull ut. Själva Pocahontas spelar sin roll som sjuåring i en vuxen kvinnas kropp mer än väl. Det är liksom omöjligt att ta upp alla irrfärder i den här produktionen, men en grej som lever kvar efter är Malicks fokus på att filma Pocahontas i olika träd. Antingen ståendes i träd eller på väg upp eller ner för nån stam. Vad Malick? Vad är det med dig? Allt som allt en postkolonial berg- och dalbana med allas vår favoritdemonregissör. Varmt rek till alla som är orädda för smärta.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
HerrNenne (Anmäl)   15/7 2017
En fotografiskt vacker film, och jag uppskattar ambitionen och seriositeten i projektet. Första halvan är riktigt bra, men sen tappar det. Berättarrösterna blir tradiga och ointressanta i längden. Jag kanske hade uppskattat de kortare versionerna mer. Tvåa eller trea? Det beror mest på vilka delar av filmen jag tänker på för tillfället.
Rixn (Anmäl)   12/6 2016
Kunde ha blivit en kanonrulle, men dålig klippning, för stora hopp i handlingen och dålig dialog förstörde allt. Just den osammanhängande handlingen var ett problem, man lämnade mycket till tittaren att fylla i hålen. Det var som om de tagit bort viktiga förklarande bitar för att inte bli toklångt. De kunde kapat andra bitar istället.
Barneyk (Anmäl)   8/6 2015
Malick filmpoesi tilltalar mig inte för fem öre. Den här filmen är historiskt, hmm, låt oss vara snälla och säga problematisk. Alldeles för lång dessutom. Bitvis otroligt vacker, men så utdraget och tomt att det inte räcker långt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The New World