The Number 23

Originaltitel: The Number 23
Regissör:Joel Schumacher
Utgivningsår:2007

Om The Number 23:

Familjefadern Walter Sparrow kommer över en mystisk bok som heter The Number 23. Bokens huvudperson är en privatdetektiv vars liv tycks ha väldigt många kopplingar till Walters eget. I boken spelar talet 23 en ödesdiger roll och Walter börjar själv se talet överallt i sin omgivning, övertygad om att det bär på en dold betydelse även för honom.

Titel: Secret Window
Regissör: Jon Turteltaub
År: 1999
Genre: Drama, Thriller
Instinct

Jim Carrey, Virginia Madsen, Logan Lerman, Danny Huston, Rhona Mitra, Michelle Arthur, Patricia Belcher, Lynn Collins, Mark Pellegrino, Maile Flanagan, Paul Butcher, David Stifel, Jean-Pierre Parent, Ed Lauter, Corey Stoll

Fernley Phillips

Drama, Thriller, Mysterium

Recension The Number 23

- essmoll sätter betyg 4 och skriver:
Walter Sparrows (Jim Carrey) liv får sig en plötslig vändning och allting ställs på kant när han får boken “The Number 23” i sin hand. Det är en födelsedagspresent från flickvännen (Virginia Madsen) som till en början inte alls uppskattas av Walter. Han menar att det bara är meningslöst dravel att fylla hjärnan med men fastnar snart i bokens intriger. Han är förbluffad över hur mycket boken påminner...

Recension av The Number 23 - Läs hela!

Diskussioner om The Number 23  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Number 23 (606 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Underskattad thriller
Christofer (Anmäl)   6/5 2017
6/5 2017: Ännu en omtitt såhär strax efter att jag rensat filmhyllan rejält och endast behållit mina favoriter, resten har skänkts bort. Även denna gång står betyget fast. Trist bara att slutet var detsamma i både bio-versionen och Unrated, hade glömt det sen sist. 16/7 2010: Betyget kvarstår efter en omtitt. Fortfarande en av de bästa filmerna på sitt tema. 4/3 2007 (4): Riktigt spännande, och Jim Carrey gör det mycket bra. Väldigt snyggt foto och kameraarbete, vilket höjer stämningen. Tyvärr slutar filmen på ett sätt som man sett alldeles för många gånger tidigare. Trots detta så är det en väldigt bra film, som dock hade kunnat bli ännu bättre med ett annat slut. Som sagt, upplösningen har man sett ett antal gånger förut och det drar ner betyget.
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/11 2016
Väldigt bra och spännande film där Jim Carrey bevisar att han klarar av seriösare roller också.
spiel mit mir (Anmäl)   26/4 2016
Glatt överraskad och måste sätta en fyra. Den håller mig engagerad hela vägen och känns lagom obehaglig och kuslig. Kul att se Carrey i denna typ av roll, och Madsen har man inte sett på länge. Skoj! Gillar manuset och fotot känns lite Lynch-mässigt. Klart sevärd!
todape (Anmäl)   1/5 2015
Lite småblek och tråkig av en regissör som gjort betydligt bättre filmer. Ganska tramsiga sätt att komma fram till siffran 23. 5/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Number 23