Nötknäpparen och de fyra världarna

Originaltitel: The Nutcracker and the Four Realms
Regissör:Lasse Hallström, Joe Johnston
Utgivningsår:2018

Om Nötknäpparen och de fyra världarna:

Allt Clara önskar sig är en väldigt speciell nyckel som kan låsa upp en ask vilken innehåller en ovärderlig gåva från hennes döda mor. En gyllene tråd, som hon får på sin gudfar Drosselmeyers årliga julfest, leder henne till den eftertraktade nyckeln. Men nyckeln försvinner omedelbart in i en underlig och mystisk parallell värld. Där möter Clara soldaten Phillip, ett gäng möss och regenterna som härskar över tre av världarna: Land of Snowflakes, Land of Flowers och Land of Sweets. För att få tag i nyckeln måste Clara och Phillip bege sig till den olycksbådande fjärde världen som styrs av tyrannen Mother Ginger.

Keira Knightley, Mackenzie Foy, Morgan Freeman, Helen Mirren, Misty Copeland, Eugenio Derbez, Jayden Fowora-Knight, Matthew Macfadyen, Richard E Grant, Sergej Polunin, Ellie Bamber, Omid Djalili, Jack Whitehall, Meera Syal, Anna Madeley, Tom Sweet

Ashleigh Powell

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Diskussioner om Nötknäpparen och de fyra världarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Nötknäpparen och de fyra världarna (5 st)
RunRiot (Anmäl)   23:57 20/3
Snudd på en femma i början, men tyvärr tappar den lite i andra akten. Det görs många referenser till originalsagan och baletten, men eftersom jag har dålig koll på dem känns det som jag går miste om en del. Jag hade också önskat lite mera backstory och vissa karaktärer får aldrig riktigt komma till sin rätt. På det stora hela är den dock visuellt storslagen och riktigt vacker på alla sätt och vis. Jag är faktiskt lite bitter över att jag aldrig kom iväg och såg den på bio.
abnormal (Anmäl)   20:49 11/2
Helt okej.
Teolinda (Anmäl)   4/11 2018
Nära en fyra... för den är så vacker och härlig visuellt - lönar sig att se på bio. Men handlingen är lite fjantig. Jag förstår att de måste brodera ut för att få ihop en historia när det är mest dans från början... men det hade varit bättre att göra det som en dansfilm tror jag. Musiken kunde gärna fått mer utrymme.
Albion (Anmäl)   3/11 2018
En film som jag ändå tror kan fungera bra för rätt målgrupp. Min största vinst var väl att jag fick lära känna den berömda storyn, och även i viss mån Tchaikovskys musik. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
myslas (Anmäl)   31/10 2018
Betydligt närmre Alice i spegellandet än Maleficent i kvalitet men jag skulle inte kalla det en dålig film. Handlingen är inget vidare men det finns moment som jag gillar. Till största delen rätt snygg i all sin färgprakt också. Jag är väl inte direkt den tänkta målgruppen heller.