De försvunnas barn

Originaltitel: La historia oficial
Regissör:Luis Puenzo
Utgivningsår:1985

Om De försvunnas barn:

Historia om Argentinas uppgörelse med sin moderna historia, som utspelar sig utifrån två kvinnors vänskap och minnen.

Titel: Buenos Aires, 1977
Originaltitel: Garage Olimpo
Regissör: Marco Bechis
År: 1999
Garage Olimpo
Titel: La noche de los lápices
Originaltitel: La noche de los lápices
Regissör: Hector Olivera
År: 1986
La noche de los lápices
Titel: Jag kallas Ernesto
Originaltitel: Infancia clandestina
Regissör: Benjamín Ávila
År: 2011
Jag kallas Ernesto

Héctor Alterio, Norma Aleandro, Chunchuna Villafañe, Hugo Arana, Guillermo Battaglia, Chela Ruíz, Patricio Contreras, María Luisa Robledo, Aníbal Morixe, Jorge Petraglia, Analia Castro

Aída Bortnik, Luis Puenzo

Drama

The Official StoryThe Official HistoryThe Official Version

Argentina
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om De försvunnas barn  (0 diskussioner)
Kommentarer om De försvunnas barn (8 st)
precineadd (Anmäl)   15/7 2014
bland de mer intelligenta filmer man kan se
Ful_fisk (Anmäl)   12/1 2014
Mycket bra argentinsk film som starkt skildrar ett land som precis blivit av med sin fascistregim. En kvinna misstänker att hennes adoptivdotter är född i fängelse och fascineras av hur fångarnas familjer söker efter barnen som försvunnit från fängelserna. Starkt och vågat. På sin tid ytterst högaktuell också, då filmen blev färdig 1985, samma år som regimen föll, vilket bara gör det ännu mer imponerande. Mycket bra film.
Gigi1943 (Anmäl)   10/11 2013
Måste förklara varför jag BARA gav den en trea (stark dock). Dew första 45 minuterna var så tråkiga, ointressanta, tyckte inte det där med skolklassen hade ett enda dugg med själva storyn att göra, väldigt segt, hade tänkt stänga av, men så började ju saker hända som gjorde den starkare och starkare. Klart att jag då förstod att den bygger på sanningen (det fattade inte jag först eftersom jag inte hade en aning om vad filmen handlade om, jag hade bara den engelska titel och den sa ju ingenting). Jag tycker nämligen att det är kul att plocka ett band i högen där jag endast har en filmtidel och inte vet ett skapandes grand om den, men att den skulle vara sevärd förstod jag eftersom den tillhörde den hög som sonen bett mig banda. Yes.
#54 (Anmäl)   30/9 2013
Drabbande.
BarryHero (Anmäl)   11/5 2012
Nastan en fyra. Stark och gripande valspelad berattelse.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De försvunnas barn