Kompani Orheim

Originaltitel: Kompani Orheim
Regissör:Arild Andresen
Utgivningsår:2012

Om Kompani Orheim:

Jarles mamma ringer mitt i natten och berättar att hans far är död. Det väcker minnen till liv om uppväxten i barndomshemmet i Stravanger och smärtan att leva tillsammans med en alltmer alkoholiserad och oberäknelig far som till slut får familjen att falla samman. Men filmens beskriver också unge Jarles sökande efter en identitet i 1980-talets Norge. Första kärleken, musiken och om när han blev engagerad antirasist och aktivist. Den sista delen i trilogin om Jarle Klepp.

Baserad på Tore Renbergs roman

Regissör: James Ponsoldt
År: 2012
Genre: Drama, Komedi
Smashed

Kristoffer Joner, Glenn André Viste Bøe, Rolf Kristian Larsen, Henrik Mestad, Andreas Cappelen, Vebjørn Enger, Cecilie A Mosli, Eili Harboe

Arild Andresen, Lars Gudmestad

Drama

The Orheim Company

Norge
Diskussioner om Kompani Orheim  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kompani Orheim (9 st)
Suppa (Anmäl)   11/9 2015
Knöt ihop påsen i en mycket fin triologi
Spidde (Anmäl)   6/7 2014
Överraskande bra och stark film. Det finns en väldigt stark Knausgård-känsla över filmen, vilket för mig bara är positivt. Blir sugen på att läsa böckerna och tycker det är lite surt att jag missade den andra filmen när den gick på SVT, vet inte hur jag ska se den nu. Såg den första för typ 6 år sedan och hade helt missat att det kommit uppföljare. Den här var en riktigt fin och välspelad uppväxtskildring i 80-talsmiljö. Rekommenderas varmt.
Myllo (Anmäl)   27/6 2014
Jag tycker nog att både Jarle och mamman är lite diffusa personligheter medan pappan är intressantare och egentligen filmens huvudperson och han lyckas dessutom väcka min sympati. Jarles tal vid pappans begravning visar väl också att han äntligen har börjat förstå pappan.
Noethe (Anmäl)   18/4 2013
Fint relationsutforskande och domestisk skildring. Vebjörn som vanligt en fröjd att se.
JimCarrey (Anmäl)   20/2 2013
Kul att se en film om den här problematiken som har en nerv och dynamik som helt saknas i filmer som t.ex. Svinalängorna. Rolig och hemsk på samma gång. Många scener kändes som pinsamma ögonblick från mitt eget liv och jag fick stoppa huvudet under täcket mer än en gång 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kompani Orheim