Det förflutna

Originaltitel: Le passé
Regissör:Asghar Farhadi
Utgivningsår:2013

Om Det förflutna:

Efter sin separation från Marie bor Ahmad sedan fyra år i Teheran, men återvänder på Maries begäran till Paris för att slutligen skriva på skilsmässohandlingarna. Det visar sig att Marie är på väg att gifta om sig. Under sitt korta besök upptäcker Ahmad att allt inte står rätt till i Maries relation med dottern Lucie.

Titel: Nader och Simin – en separation
Regissör: Robert Wise
År: 1963
Genre: Thriller, Skräck
Det spökar på Hill House

Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyes Aguis, Jeanne Jestin, Sabrina Ouazani, Babak Karimi, Valeria Cavalli, Aleksandra Klebanska

Asghar Farhadi

Drama, Mysterium

The Past

Frankrike, Italien
Diskussioner om Det förflutna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det förflutna (41 st)
labi (Anmäl)   21/7 2017
Topp klass!
DIProgan (Anmäl)   29/11 2015
Blir något långsam och ofokuserad på slutet men håller sig över ytan för ett bra drama.
Albion (Anmäl)   15/11 2015
Jag har haft ögonen på denna ett tag nu på svtplay och med mindre än tre timmar kvar innan den skulle plockas bort bestämde jag mig för att se den. Och så glad jag är att jag gjorde det. Detta var en mycket välspelad och välstämd uppvisning i ett dilemma som är riktigt genomtänkt. Det är väldigt ovanligt att jag blir förtjust i samtliga karaktärer i en film men här blir jag verkligen det och man kan lätt sätta sig in i allas olika situationer som uppstår. Extra kul att se så duktiga barnskådisar också. Fyller alla kriterier i min bok för att sätta betygsfemman på plats. Betyget alltså 5
Barneyk (Anmäl)   18/10 2015
Mycket välspelat och mycket välgjord film med många fina detaljer och starkt berättande. Men vuxna människor som gapar och skriker och inte kan ta ansvar för sina handlingar blir bra tröttsamt i längden. Det kanske är delvis det filmen vill ta upp? Jag vet inte, den ger mig inte så mycket att ta till mig kring det iaf. Det som dock lyfter filmen för mig är Luci. Stabil men inte så stark trea.
lucius (Anmäl)   20/7 2015
Mycket välspelad. Väldigt intressanta konflikter och karaktärer. En stark händelse uppenbaras via efterdyningar, vilket ger en fördjupad intentitet till dramat än om man hade skildrat det direkt. Smart upplägg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det förflutna
Se filmen