The Pianist

Originaltitel: The Pianist
Regissör:Roman Polanski
Utgivningsår:2002

Om The Pianist:

Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman lever i Warszawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag.

Titel: Schindler's List
År: 1980
Genre: Drama, Krig
Kagemusha - spökgeneralen
Titel: Evigheten och en dag
Originaltitel: Mia aioniotita kai mia mera
Regissör: Theo Angelopoulos
År: 1998
Evigheten och en dag
Titel: De glödande åren
Originaltitel: Chronique des années de braise
Regissör: Mohammed Lakhdar-Hamina
År: 1975
De glödande åren

Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman, Ronan Vibert, Ruth Platt, Emilia Fox, Michal Zebrowski, Ed Stoppard, Jessica Kate Meyer, Julia Rayner, Roy Smiles, Richard Ridings, Daniel Caltagirone, Valentine Pelka

Ronald Harwood

Drama, Krig, Biografi

Pianisten

Frankrike, Polen, Tyskland, Storbritannien

Recension The Pianist

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
Vilken är den största svårigheten med att göra en film om andra världskriget? Givetvis att alla redan vet för mycket om det som ska berättas. Med detta i åtanke, och med en samtidig järnvilja att lyckas göra verklighet av detta svåra, har Polanski, precis som andra regissörer vid så många andra liknande filmatiseringar om samma ämne, istället valt att fokusera på det mänskliga. Således följer...

Recension av The Pianist - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om The Pianist  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Pianist (939 st)
Qhorinhalfhand (Anmäl)   09:19 7/3
Ett av de bättre draman som finns, extremt bra skådespelarinsatser och flera vändningar i storyn som jag inte såg komma
Rai (Anmäl)   21/12 2018
ja då funkar, kanske lite seg ibland men filmen får en svag 4;a...
Green Mamba (Anmäl)   24/11 2018
Filmen är alldeles för lång. Borde ha varit en timme kortare. Den glimmar till i början och i slutet annars är den en enda pina.
Lilla prinsen (Anmäl)   17/11 2018
Bra att det är så entydigt huvudpersonens berättelse, att låta filmen utspela sig i Warsawa var ett klokt beslut. Det enda som han får behålla är hans pianist-identitet. Men annars är det 150 minuter av exakt samma känsla, vilken tillför mig ingenting, i en färgskala som givetvis är historiskt grå.
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Bra