The Pianist

Originaltitel: The Pianist
Regissör:Roman Polanski
Utgivningsår:2002

Om The Pianist:

Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman lever i Warszawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag.

Titel: Schindler's List
Regissör: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
År: 1999
Rosetta
Titel: Evigheten och en dag
Originaltitel: Mia aioniotita kai mia mera
Regissör: Theo Angelopoulos
År: 1998
Evigheten och en dag
Titel: En man kom tillbaka
Originaltitel: Une Aussi Longue Absence
Regissör: Henri Colpi
År: 1961
En man kom tillbaka

Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman, Ronan Vibert, Ruth Platt, Emilia Fox, Michal Zebrowski, Ed Stoppard, Jessica Kate Meyer, Julia Rayner, Roy Smiles, Richard Ridings, Daniel Caltagirone, Valentine Pelka

Ronald Harwood

Drama, Krig, Biografi

Pianisten

Frankrike, Polen, Tyskland, Storbritannien

Recension The Pianist

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han...

Recension av The Pianist - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om The Pianist  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Pianist (936 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Bra
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
En lågmält och mycket skickligt berättad sann historia om en polsk judisk pianist som får hela sin familj utplånad under nazisternas judeutrotning. Brutalt och detaljerat skildras förnedringen av judarna. Tror jag föredrar den här framför Schindler’s list, som även den har en handling som bygger på samma ohyggliga och obegripliga massfolkmord.
Merwinna (Anmäl)   15/6 2016
Intressant, trovärdigt, realistiskt och upplysande. Huvudrollsinnehavaren spelar otroligt bra! Ändå blir jag aldrig känslomässigt engagerad. En bättre regissör (ja jag vet att Polanski anses vara en förstklassig regissör men jag håller inte med om det) hade kunnat ta vara på de dramatiska ögonblicken bättre, rent dramaturgiskt.
Asmorod (Anmäl)   11/9 2015
Oj.
Dele (Anmäl)   28/5 2015
En hyfsat typisk "storfilm", lite opersonlig för att vara Polanski, men jag antar att syftet är att berätta rakt och ärligt. Synd att tyskarna får prata tyska och alla andra engelska, men det är en välgjord film som har sina gripande moment. Ingen av Polanskis bästa dock.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Pianist