Betyg idag: 1 047 Besökare idag: 4 825

Originaltitel: The Pianist
Regissör:Roman Polanski
Utgivningsår:2002

Om The Pianist:

Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman lever i Warszawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag.

Titel: Schindler's List
Regissör: Lars von Trier
År: 2000
Dancer in the Dark
Titel: Evigheten och en dag
Originaltitel: Mia aioniotita kai mia mera
Regissör: Theo Angelopoulos
År: 1998
Evigheten och en dag
Titel: Viridiana
Originaltitel: Viridiana
Regissör: Luis Buñuel
År: 1961
Viridiana

Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman, Ronan Vibert, Ruth Platt, Emilia Fox, Michal Zebrowski, Ed Stoppard, Jessica Kate Meyer, Julia Rayner, Roy Smiles, Richard Ridings, Daniel Caltagirone, Valentine Pelka

Ronald Harwood

Drama, Krig, Biografi

Pianisten

Frankrike, Polen, Tyskland, Storbritannien

Recension The Pianist

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han...

Recension av The Pianist - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om The Pianist  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Pianist (937 st)
Green Mamba (Anmäl)   16:36 24/11
Filmen är alldeles för lång. Borde ha varit en timme kortare. Den glimmar till i början och i slutet annars är den en enda pina.
Lilla prinsen (Anmäl)   08:48 17/11
Bra att det är så entydigt huvudpersonens berättelse, att låta filmen utspela sig i Warsawa var ett klokt beslut. Det enda som han får behålla är hans pianist-identitet. Men annars är det 150 minuter av exakt samma känsla, vilken tillför mig ingenting, i en färgskala som givetvis är historiskt grå.
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Bra
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
En lågmält och mycket skickligt berättad sann historia om en polsk judisk pianist som får hela sin familj utplånad under nazisternas judeutrotning. Brutalt och detaljerat skildras förnedringen av judarna. Tror jag föredrar den här framför Schindler’s list, som även den har en handling som bygger på samma ohyggliga och obegripliga massfolkmord.
Merwinna (Anmäl)   15/6 2016
Intressant, trovärdigt, realistiskt och upplysande. Huvudrollsinnehavaren spelar otroligt bra! Ändå blir jag aldrig känslomässigt engagerad. En bättre regissör (ja jag vet att Polanski anses vara en förstklassig regissör men jag håller inte med om det) hade kunnat ta vara på de dramatiska ögonblicken bättre, rent dramaturgiskt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Pianist