The Pianist

Originaltitel: The Pianist
Regissör:Roman Polanski
Utgivningsår:2002

Om The Pianist:

Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman lever i Warszawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag.

Titel: Schindler's List
Originaltitel: The Hireling
Regissör: Alan Bridges
År: 1973
Föraktet

Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman, Ronan Vibert, Ruth Platt, Emilia Fox, Michal Zebrowski, Ed Stoppard, Jessica Kate Meyer, Julia Rayner, Roy Smiles, Richard Ridings, Daniel Caltagirone, Valentine Pelka

Ronald Harwood

Drama, Krig, Biografi

Pianisten

Frankrike, Polen, Tyskland, Storbritannien

Recension The Pianist

- cineasten89 sätter betyg 3 och skriver:
När jag såg trailern, gav det sken av att vara en otrolig film. Och det blev över all förväntan när den blev nominerad i flera Oscarkategorier, men fick tre Oscarstatyetter med sig hem. Tyvärr var det för överskattande - när jag såg den, blev jag verkligen besviken för jag hade högre förväntan är så. Men det är ändå en hyfsat film som kunde ha varit bättre med bättre berättarteknik, mer intressant...

Recension av The Pianist - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Krig Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om The Pianist  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Pianist (939 st)
Qhorinhalfhand (Anmäl)   09:19 7/3
Ett av de bättre draman som finns, extremt bra skådespelarinsatser och flera vändningar i storyn som jag inte såg komma
Rai (Anmäl)   21/12 2018
ja då funkar, kanske lite seg ibland men filmen får en svag 4;a...
Green Mamba (Anmäl)   24/11 2018
Filmen är alldeles för lång. Borde ha varit en timme kortare. Den glimmar till i början och i slutet annars är den en enda pina.
Lilla prinsen (Anmäl)   17/11 2018
Bra att det är så entydigt huvudpersonens berättelse, att låta filmen utspela sig i Warsawa var ett klokt beslut. Det enda som han får behålla är hans pianist-identitet. Men annars är det 150 minuter av exakt samma känsla, vilken tillför mig ingenting, i en färgskala som givetvis är historiskt grå.
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Bra