The President's Last Bang

Originaltitel: Geuddae geusaramdeul
Regissör:Im Sang-soo
Utgivningsår:2005

Om The President's Last Bang:

Satir, delvis baserad på mordet på den sydkoreanske presidenten som skedde i oktober 1979 och utfördes av en av hans närmaste män. Det handlar om President Park Chun-hees liv och händelserna som föregick mordet på honom.

Titel: May 18
Originaltitel: Keduldo urichurum
Regissör: Park Kwang-su
År: 1990
The Black Republic

Han Suk-kyu, Baek Yun-shik, Song Jae-ho, Jo Sang-geon, Kim Sang-ho, Jung Won-joong, Kwun Byung-gil, Lee Jae-gu, Kim Seong-wook

Im Sang-Soo

Drama, Komedi

Sydkorea
Med i listor: Stockholm XVI Asian Images
Diskussioner om The President's Last Bang  (0 diskussioner)
Kommentarer om The President's Last Bang (5 st)
levelfive (Anmäl)   22/8 2012
Helt okej! Medel 3a
The Jack (Anmäl)   9/5 2012
Trean är i allra svagaste laget. Filmen är ytlig, stundtals ganska fånig och för spretig för sitt eget bästa. Samtidigt har den en avgränsning som jag gillar, ett intressant ämne och ett ganska bra hantverk, vilket gör att det ändå är en ganska trevlig upplevelse. Men trean är svag, som sagt.
MilkMonkey (Anmäl)   23/2 2007
koreanska, politiska dokudramer är en underskattad genre. Denna är nästan lika bra som KT . . intressant hur mycket japanska fraser de använde (och sjöng . . Misora Hibaris gamla paradnummer "Kanashi sake") . . inte konstigt kanske eftersom Park samarbetade med japanerna under ockupationen
todape (Anmäl)   16/1 2007
Sydkoreanskt drama med mycket spänning som handlar om det planerade mordet på presidenten Park Chun-hee. Välgjord och intressant film som dock saknar samma imponerande djup som Assassination och Richard Nixon med Sean Penn. Men denna film har i och för sig ett annat upplägg och det är absolut en film jag kan rekommendera.
mutato (Anmäl)   23/2 2006
på det hela en förvirrande film tycker jag. allt som inte blev rörigt var fint, men blir liksom ingen koppling mellan estetiken och handlingen, så vem vet ifall den här filmen var bra egentligen.