The Purge

Originaltitel: The Purge
Regissör:James DeMonaco
Utgivningsår:2013

Om The Purge:

I ett USA sargat av kriminalitet och överfulla fängelser har regeringen infört en årlig tolvtimmarsperiod där alla illegala aktiviteter, inklusive mord, blir lagliga. Det går inte att ringa polisen och sjukhusen stängs ned. En familj med avancerad skyddsutrustning på sitt hus ställs inför ett val när en skadad man vandrar ned för deras gata vädjandes efter hjälp.
Se filmen på Plejmo

Titel: Funny Games U.S.
Originaltitel: Funny Games U.S.
Regissör: Michael Haneke
Regissör: Bryan Bertino
År: 2008
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
The Strangers

Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane, Edwin Hodge, Rhys Wakefield, Tony Oller, Arija Bareikis, Tom Yi, Chris Mulkey, Tisha French, Dana Bunch, Peter Gvozdas, John Weselcouch, Alicia Vela-Bailey

James DeMonaco

Thriller, Skräck, Science Fiction

USA, Frankrike
Diskussioner om The Purge  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Purge (171 st)
vonadel (Anmäl)   14:29 24/3
Har tänkt se den ett bra tag nu, just för att se "what the fuzz was about". Och, tja...som så många andra blir jag inte klok på premissen för storyn. Så dumt bara. Sen är det ju ändå ganska bra skådespel. Nä, tänker nog inte se mer av denna serie. Riktigt svag trea. 5/10
TURGUT (Anmäl)   26/8 2018
Ingen höjdarrulle trots bra filmidé med intressant tema, svag 3:a.
Supernaut (Anmäl)   18/8 2018
Skrattretande dålig, i klass med Saw och andra filmer en inte vill att människor en tycker om ska behöva se. Otroligt dåligt manus utan takt eller tempo med en dum och tråkig story. Dåligt filmad, dåligt spelad och provocerande dålig överlag.
karlmats (Anmäl)   6/8 2018
En kultfilm som lyckats få tre uppföljare men som jag inte tagit tag i förrän nu. Premissen är ju otroligt korkad, det är nog största anledningen till att jag inte velat se det här. Men när det nu kommer en origin story så tänkte jag "varför i helvete inte". Det är ganska svårbedömt det här, det ställer en del filosofiska frågor om vad som egentligen är en 1a. Det här är ju stundtals spännande regisserat, Ethan Hawke och Queen Cersei är bra och deras karaktärer agerar till största del hyfsat rationellt vilket väl får anses vara smått sensationellt i en sån här typ av film. Våldet är inte överdrivet utan på en ganska lagom nivå utifrån förutsättningarna. Samtidigt är ju hela premissen fortfarande otroligt korkad. Inget av mina frågetecken om den här världen innan filmen besvarades. Hur kan det här vara en bra idé för samhället? Det lyfts ett klassperspektiv som är lite intressant, de rika kan gömma sig och de kan även välja att gå på offensiven mot de fattiga som inte har möjlighet att skydda sig eller gå till motangrepp. Men det är ju fortfarande otroligt korkat. Sen beter sig ju flera andra karaktärer väldigt dumt vilket möjliggör hela filmen. Det skulle man ju kunna ha överseende med men vill jag det? Måste jag se tre filmer till för att få nån insikt i hur de har tänkt här? Jag får suga på den karamellen ett tag till tror jag. Tills vidare får det här bli en stark 1a även om den inte är given. Den var iaf kort, det ska den ha cred för.
distinkt (Anmäl)   8/7 2018
wow