The Queen

Originaltitel: The Queen
Regissör:Stephen Frears
Utgivningsår:2006

Om The Queen:

1997 omkom prinsessan Diana i en bilolycka i Paris. Drottningen av Storbritannien får beskedet några dagar efter sitt första möte med den nyinsatte premiärministern Tony Blair. The Queen följer spänningarna inom politiken och mellan människorna som drabbades personligen. Drottning Elizabeth och premiärminister Tony Blair slits i en kamp mellan kungafamiljens ytterst personliga tragedi å ena sidan och allmänhetens krav på ett offentligt bevis på deras sorg å andra sidan.

Titel: The King's Speech
Regissör: John Patrick Shanley
År: 2008
Genre: Drama, Mysterium
Tvivel

Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Roger Allam, Helen McCrory, Alex Jennings, Mark Bazeley, Sylvia Syms, Tim McMullan, Lola Peploe, Douglas Reith

Peter Morgan (I)

Drama, Biografi

Storbritannien, USA, Frankrike, Italien
Med i listor: Biografi Top 50
Diskussioner om The Queen  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Queen (361 st)
92axha10 (Anmäl)   13/10 2018
Får en känsla av att filmmakarna är kritiska till den brittiska monarkin. Porträttet är intressant och realistiskt, inte mycket mer.
Muhammed (Anmäl)   11/8 2018
I högsta grad en helt ointressant och helt onödig film. God save us from the Queen!
V70 (Anmäl)   13/1 2018
Mirren är väl den enda behållningen av denna film som egentligen kanske borde ha döpts till "Diana". Diana övertygade också i rollen som sig själv...
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Naturligtvis gör Helen Mirren en mycket övertygande roll som drottningen. Dock måste jag säga att som aktiv republikan finner jag denna film så otrolig löjlig och den står ju för allt jag är emot. Den kanske duger för rojalister...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Queen
Se filmen