The Raven

Originaltitel: The Raven
Regissör:James McTeigue
Utgivningsår:2012

Om The Raven:

"The Raven" är en alternativ berättelse om Edgar Allan Poes sista dagar i livet, där han jagar en seriemördare vars mord kopierar de i hans berättelser.
Se filmen på Plejmo

Regissör: David Fincher
År: 1995
Genre: Kriminalare, Thriller
Seven

John Cusack, Luke Evans, Alice Eve, Oliver Jackson-Cohen, Brendan Gleeson, Kevin McNally, Sam Hazeldine, Brendan Coyle, Pam Ferris

Ben Livingston, Hannah Shakespeare

Thriller, Mysterium

USA, Ungern, Spanien

Recension The Raven

- rikirock sätter betyg 3 och skriver:
Författaren Edgar Allan Poe sugs in i ett makabert mordfall i 1800-talets Baltimore. En kvinna och hennes dotter hittas brutalt mördade och tillvägagångssättet har hämtats rakt av från en av Poes skräcknoveller. Författaren bli genast huvudmisstänkt. Men när nya mord inträffar måste Poe själv hitta gärningsmannen bakom sina egna mord - och det innan mördaren hittar honom. Det är en mörk och skrämmande...

Recension av The Raven - Läs hela!

Med i listor: Edgar Allan Poe
Diskussioner om The Raven  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Raven (115 st)
jonbo (Anmäl)   13:15 20/2
Cusack balanserar verkligen på kanon/kalkon, har svårt att bestämma mig, men tyvärr vinner nog känslan av att han skaver rejält i huvudrollen. Men filmen har potential, lyckas sätta en stämning jag gillar. Även om den i slutändan är ganska larvig.
vonadel (Anmäl)   17/7 2018
Sågs p g a att den skulle plockas bort från Netflix. Poe är fascinerande, men tror nog att behöver vara ett större fan än jag av honom för att uppskatta denna mer. Fast, då hade man kanske stört sig ännu mer för att filmen inte gör honom rättvisa. 5/10
KyLLo (Anmäl)   12/6 2018
Intressant med verklighetsbakgrunden också. Att Edgar Allan Poes sista tid i livet fortfarande är ett mysterium i verkligheten.
Jamesa (Anmäl)   16/5 2018
Välgjord och bra miljöer. Helt ok och går att titta på. Dock aldrig medryckande, klurig eller särskilt dramatisk.
KyLLo (Anmäl)   8/5 2018
Ojämn, men välgjord och stundtals spännande. En svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Raven