De Återuppståndna

Chris Sarandon, Jane Sibbett, Richard Romanus, Laurie Briscoe

Brent V Friedman

Skräck

Med i listor: H P Lovecraft
Diskussioner om De Återuppståndna  (0 diskussioner)
Kommentarer om De Återuppståndna (22 st)
Solidus (Anmäl)   14:39 3/8
Det är sorgligt att det är ont om påkostade filmatiseringar på Lovecrafts historier. DE ÅTERUPPSTÅNDNA har en bra grund, men pga av filmens låga budget känns det mer som en TV-film, än biofilm. Jag läser att det finns en del kritik mot skådespelet, men jag tycker samtliga sköter sig bra, framförallt Chris Sarandon. Även filmens effekter är välgjorda, med tanke på dess låga budget. Godkänd filmatisering av en svårläst bok.
martin eden (Anmäl)   09:40 3/8
Det är tydligt här att man lidit av en limiterad budget. Jag tycker dock att man i grunden har det mest vitala för en lyckad film: ett bra manus och viljan att göra en bra film! Berättelsen följer förvånansvärt troget Lovecrafts förlaga och man ger filmens narrativa motor en "film noir"-känsla som faktiskt känns helt rätt här! Chris Sarandon är underbar i titelrollen och effekterna är faktiskt effektiva och bitvis obehagliga. Scenerna är fint uppbyggda och scenografin är väldigt effektiv, särskilt katakomberna! En riktig juvel för skräckfans!!! Bra!!! 3+
haajen (Anmäl)   31/12 2016
Läste nyligen romanen så kanske därför jag blev så positivt överraskad. Följer Lovecraft väldigt väl, trots att det hela utspelar sig i modern tid, och lyckas skapa en helt ok stämning. Det hela är lågbudget med flera brister men jag gillar det ändå och det får bli en svag fyra. Ett måste för Lovecraftfans!
lavemagnus (Anmäl)   22/12 2016
En gömd juvel i skräckfilmsmyllan. Finfin atmosfär i den kanske bästa filmatiseringen av en Lovecrafthistoria någonsin.
DrNoz (Anmäl)   29/7 2014
Vill verkligen gilla den här filmen, men det går inte. Det finns inga spår av skickligheten Dan O'Bannon visade i Return of the Living Dead, här bjuds i stället på urusel regi och skådespelare som låter mer uttråkade än vad jag själv var. De få effekter som visas är tillfredsställande men de kan inte rädda detta bottennapp.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till De Återuppståndna