The Salesman

Originaltitel: Forushande
Regissör:Asghar Farhadi
Utgivningsår:2016

Om The Salesman:

Emad och Rana tvingas lämna sin bostad då ett renoveringsarbete i en närliggande byggnad äventyrar deras säkerhet. De flyttar in i en tillfällig lägenhet i Teherans centrala delar. En incident knyten till lägenhetens förra ägare kommer dramatiskt att förändra det unga parets liv.

Titel: Fireworks Wednesday
Originaltitel: Into the Abyss
Regissör: Werner Herzog
År: 2011
Into the Abyss

Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Babak Karimi, Farid Sajjadi Hosseini, Mina Sadati, Mojtaba Pirzadeh, Emad Emami, Sam Valipour, Mehdi Koushki, Shirin Aghakashi, Maral Bani Adam, Sahra Asadollahe, Ehteram Boroumand

Asghar Farhadi

Drama, Thriller

Frankrike, Iran
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om The Salesman  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Salesman (25 st)
92axha10 (Anmäl)   20:21 27/2
Film om elende och förlåtelse. Tunga ämnen som hanteras på ett okej sätt
Albion (Anmäl)   20:20 14/2
Nja, jag hade förmodigen lite för höga förhoppningar på den här filmen och det är aldrig bra. Inte alls dålig men den biter inte riktigt. Känns också lite väl seg och utdragen periodvis. Betyget blir en ganska alldaglig 3;a
KyLLo (Anmäl)   00:27 5/2
Jag har också svårt för Farhadis berättarstil. Periodvis oengagerande. Jag kände lite att problemen från A Separation återupprepades. Men det är samtidigt välspelat och en stark upplösning som nog berör de flesta på ett eller annat sätt. Svag trea.
karlmats (Anmäl)   14:51 27/1
Min fjärde Farhadi och han fortsätter porträttera tredimensionella karaktärer i medelklasshem, något han redan tidigare visat att han bemästrar. Här har vi en ganska ostrukturerad tillställning där många lösa trådar aldrig knyts igen och det påminner nästan mer om en reality show än en film, en iransk Wahlgrens Värld eller vad eländet nu heter. Vi blir inslängda i ett hem, det händer grejer och så tar det slut. Med de här starka karaktärerna och det lite oortodoxa berättandet förstår jag att många blir imponerade. Själv hade jag nog föredragit lite mer struktur och jag får lite svårt att komma in i det här. Den minst tilltalande av hans filmer så här långt, men det är ju en hög lägstanivå ändå helt klart. Den här gången räcker det dock bara till en stark 2a.
Sture Stenhög (Anmäl)   9/12 2018
Farhadi är onekligen väldigt bra på att gräva ner sig i mänskligt beteende och moral, samtidigt som han erbjuder en inblick i en specifik kulturell kontext. Det blir hela tiden begripligt varför karaktärerna beter sig som de gör, och som allra bäst är filmen när allt till slut ställs på sin spets. Man lyckas skickligt visa hur en händelse påverkar de inblandade på olika vis och hur detta skapar nya händelsekedjor. Tyvärr tycker jag dock inte att den händelsen är helt genomarbetad, och det kunde jag inte riktigt släppa. Likaså är karaktärsintroduceringen bristfällig, vilket gjorde att det tog lite tid för mig att helt ta mig in i filmen. Att det här är den svagaste av de tre filmer jag har sett av Farhadi tyder dock på hög lägstanivå
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Salesman