The Sarnos: A Life in Dirty Movies

Originaltitel: The Sarnos: A Life in Dirty Movies
Regissör:Wiktor Ericsson
Utgivningsår:2013

Om The Sarnos: A Life in Dirty Movies:

På 1960-talet blomstrade filmgenren sexploitation: lågbudgetproduktioner som bjöd på naket med sexuella anspelningar utan att gå hela vägen. Amerikanen Joe Sarno var en av de mest produktiva regissörerna och i efterhand har etablerade filminstitutioner lyft fram honom som en konstnärligt intressant filmskapare i sig, oavsett genre. Men man behöver varken vara intresserad av porrfilm eller film överhuvudtaget för att ha stor behållning av denna dokumentär. Precis som titeln antyder, är filmen lika mycket ett porträtt av Joe Sarnos fru Peggy, den urkraft som utgör grunden för Joes karriär och liv. Gott om fina scener, som när Peggy rotar runt i källarförrådet till parets sommarlägenhet i ett helt vanligt, svenskt hyreshus, och avslappnat kommenterar gammal sexfilmsrekvisita.

Wiktor Ericsson

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om The Sarnos: A Life in Dirty Movies  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Sarnos: A Life in Dirty Movies (3 st)
XenoMorph (Anmäl)   28/9 2013
Ganska seg och ointressant dokumentär om ett intressant ämne.
haajen (Anmäl)   16/8 2013
Underhållande hyllning som kanske inte är direkt objektiv men det får man ta.
NoWireHangers (Anmäl)   13/8 2013
Fin skildring av sexploitationgenrens historia men framförallt paret Sarno, som verkar vara/varit ett par härliga människor som älskar film och i denna dokumentär får vi komma nära dem. Har inte varit sådär överimpad av de av Sarnos filmer jag sett hittills. Dags att ge några en ny chans, kanske.