The Shape of Water

Originaltitel: The Shape of Water
Regissör:Guillermo del Toro
Utgivningsår:2017

Om The Shape of Water:

Den stumma kvinnan Elisa jobbar på ett statligt laboratorium under kalla krigets dagar i 1960-talets USA. En dag upptäcker hon och hennes kollega Zelda ett hemligstämplat experiment med en amfibisk varelse.

Titel: E.T.: The Extra-Terrestrial
Regissör: Simon Wincer
År: 1993
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr
Rädda Willy

Sally Hawkins, Michael Shannon, Richard Jenkins, Octavia Spencer, Michael Stuhlbarg, Doug Jones, David Hewlett, Nick Searcy, Stewart Arnott, Nigel Bennett, Lauren Lee Smith, Martin Roach, Allegra Fulton, John Kapelos, Morgan Kelly, Marvin Kaye

Guillermo del Toro, Vanessa Taylor

Drama, Romantik, Thriller, Äventyr, Skräck, Fantasy

Med i listor: Guldlejon i Venedig, Oscars
Diskussioner om The Shape of Water  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Shape of Water (83 st)
lucius (Anmäl)   23:30 23/2
Menlös och förutsägbar film.
Sture Stenhög (Anmäl)   19:27 18/2
En tekniskt skicklig film vars tema om utanförskap ändå höll mig engagerad trots att storyn följer en alldeles för bekant väg. Den lyckas förvisso överraska lite i ett par aspekter, men annars känns det som att filmen främsta förtjänst är att den inte har några uppenbara brister. Hawkins och Jenkins är bra och bär upp mycket av det här. Michael Shannon gillar jag också, men han har fått en för jävla tråkig roll. Att säga att det är en typisk oscarsvinnare vore kanske fel, men ett väldigt safe val av akademin ändå
mammene (Anmäl)   09:28 17/2
En svag trea blir det och det är mycket skådespelarna Sally Hawkins och Richard Jenkins förtjänst att det inte landar på tvåan. Sally Hawkins är en mästare på att spela intressanta och icke dussinmänniskor och Richard Jenkins äger här en värme som uppväger det kalla kliniska och brutala. Men samtidigt är miljön mycket tilldragande konstigt nog. Själva historien är väl inte unik direkt och lite svårt har jag att förstå dess storhet.
Trent Walker (Anmäl)   08:48 14/2
Guillermo del Toro är nog världens mest frustrerande regissör. Han har verkligen tagit det kliniskt perfekta mellanmjölksfilmskapandet till sin spets. 5/10.
martin eden (Anmäl)   07:57 9/2
[rek. 4] En mycket snygg och välspelad film, framförallt Sally Hawkins och Michael Shannon, som båda är fullkomligt lysande i sina roller. Filmen är också regisserad med kärlek och jag tycker att den fångar tidsandan mycket fint, även om det är en nostalgisk stilisering. Även om jag gillar filmen och finner den utsökt utförd förvånas jag över att själva berättelsen och manuset i sig är så stereotypiskt. Visst, jag njuter av scenografin och filmens foto samt skådespelarnas prestationer, men berättelsen i sig är lite väl enkel och förutsägbar. Filmen är helt klart en bra sådan och en njutning för ögat. Bra!!! 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Shape of Water