The Shining

Originaltitel: The Shining
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1980

Om The Shining:

Författaren Jack Torrance söker jobb som vintervaktmästare på ett isolerat hotell i Coloradobergen. Under anställningsintervjun får han reda på att den förre vaktmästaren blivit tokig av ensamheten och isoleringen och dödat sin fru och sina två barn. Jack avskräcks inte, utan flyttar till hotellet med sin fru och sin son Danny, som har en förmåga, "The Shining", att se syner och händelser från det förflutna. Hotellets kock Hallorann har samma förmåga och varnar Danny för rum 237 på hotellet… Filmen baseras på en Stephen King-roman.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1960
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Psycho

Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Joe Turkel, Barry Nelson, Philip Stone, Tony Burton, Barry Dennen

Stanley Kubrick, Diane Johnson

Thriller, Skräck, Mysterium

Varsel

Storbritannien, USA

Recension The Shining

- ea1234 sätter betyg 3 och skriver:
I Stanley Kubricks fantastiska skräckfilm från 1980 söker Jack Torrance arbete som vaktmästare under lågsäsong på ett ödsligt hotell i klippigabergen. Då det är lugnt kan han skriva färdigt sin bok han börjat med. Under anställningsintervjun får han höra en historia om en tidigare vaktmästare som blivit galen och huggit ihjäl sin familj bestående av fru och två döttrar. Men det stoppar inte Jack....

Recension av The Shining - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Norrbottens filmdagar 2004, Populärt och billigt, Skräck Top 50, Skräck och sånt, Startpaket 2, Stephen King, Thriller Top 50
Diskussioner om The Shining  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Shining (1077 st)
RadiatorPorch (Anmäl)   3/11 2018
Läskig, spikrak, högljudd.
live (Anmäl)   19/8 2018
Rolig. Småläskig. Jack Nicholsson gör rollen utmärkt bra. Fina miljöer. Som någon tidigare skrev: lite magisk. Och helt klart en klassiker.
päronanton (Anmäl)   9/5 2018
Denna är väldigt bra! En given klassiker! Jack Nicholsson är en väldigt bra skådis!
Zarquon (Anmäl)   6/4 2018
Alltså... Missar jag något, eller är handlingen i The Shining bara... verkligen inget speciellt? Familj kommer till övergivet hus, spökiga saker händer, folk blir galna, etcetera etcetera. Vi har sett det tusen gånger, men visst, man hade väl sett det färre gånger år 1980. Miljöerna, cinematografin, och Kubricks allmänt, eh, egenartade påhitt tillsammans med bra skådespelare som tar i så de nästan exploderar, gör att detta ändå är sevärt.
Sarakin76 (Anmäl)   21/3 2018
Audiovisuelt perfekt men storyn er vanskelig å forstå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Shining