Snömannen

Originaltitel: The Snowman
Regissör:Tomas Alfredson
Utgivningsår:2017

Om Snömannen:

Någon har skickat ett anonymt meddelande till polisen i Oslo, som får kriminalaren Harry Hole att se likheter mellan försvinnandet av en kvinna och äldre ouppklarade fall. Kan en seriemördare ha återvänt efter flera års tystnad? Tillsammans med sin assistent Katrine Bratt letar Harry Hole desperat efter sammanhang och ledtrådar som kan ta dem tillräckligt nära mördaren för att hindra honom begå flera bestialiska mord.

Titel: Fröken Smillas känsla för snö
Originaltitel: Smilla's Sense of Snow
Regissör: Bille August
Regissör: Mikkel Nørgaard
År: 2013
Genre: Drama, Thriller
Kvinnan i rummet

Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Charlotte Gainsbourg, Jonas Karlsson, Michael Yates, Ronan Vibert, J K Simmons, Val Kilmer, David Dencik, Toby Jones, Genevieve O'Reilly, James D'Arcy, Jeté Laurence, Adrian Dunbar, Chloë Sevigny, Jakob Oftebro

Hossein Amini, Peter Straughan, Søren Sveistrup

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Storbritannien, Sverige, USA
Diskussioner om Snömannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Snömannen (49 st)
deswhip (Anmäl)   11:45 6/6
Trist
mammene (Anmäl)   17:59 2/6
En gedigen samling skådespelare från flera nationaliteter och inspelat i Norge, vilket hade sin charm. Annars var det väl en standardthriller. Man ville vara lite mystisk, allrahelst i början och då tillika Michael Fassbenders karaktär. Man lyckades bra att förvirra utan att det blev för invecklat. Upplösningen var väl lite överdriven, men inget ovanligt i sig, så en trea är den väl värd.
Murvel48 (Anmäl)   22:02 21/5
Upplösningen var visserligen liks förutsägbar som trivial men det var ändå en bra film totalt sett.
Tatty (Anmäl)   21:45 20/5
Den började spännande och lite annorlunda. Spännande att man undrade varför just dem mördats brutalt! Spännande och jag gillar att svenska skådespelaren Jonas Karlsson var med i filmen! Han var bra!
Spook (Anmäl)   07:57 19/5
inte läst boken alls, men jag tyckte filmen kändes extremt rörig. tycker peter dalle gjorde sin roll väldigt bra dock.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Snömannen