The Square

Originaltitel: The Square
Regissör:Ruben Östlund
Utgivningsår:2017

Om The Square:

Christian är en framgångsrik ledare på ett modernt konstmuseum. Han kör elbil och försöker leva som han lär. Dagarna innan utställningen The Square, ett verk som skall påminna om vårt gemensamma ansvar i det offentliga rummet, ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han varken kan skaka av sig eller låta passera obemärkt. Han påbörjar en jakt på förövaren och försätts i allt mer pressade situationer som får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass. Samtidigt måste Christian hantera den PR-byrå som museet anlitat för att marknadsföra den kommande utställningen.

Titel: Mildred Pierce
År: 2012
The House I Live In
Titel: The Look of Silence
Originaltitel: The Look of Silence
Regissör: Joshua Oppenheimer (II)
År: 2014
The Look of Silence

Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary, Christopher Læssø, Lise Stephenson Engstrom, Lilianne Mardon, Marina Schiptjenko, Annica Liljeblad, Elijandro Edouard, Daniel Hallberg, Martin Sööder, John Nordling, Maja Gödicke, Nicki Dar

Ruben Östlund

Drama, Komedi

Danmark, Frankrike, Sverige, Tyskland

Recension The Square

- steely_dan sätter betyg 5 och skriver:
Det är säkert många som har haft höga förväntningar på Ruben Östlunds nya långfilm sedan han mottog guldpalmen på filmfestivalen i Cannes tidigare i år. Skulle den föredetta indieregissören från Göteborg klara mästarprovet att behålla sin glöd och inte drunkna i storfilmernas strömlinjeformade karaktär? Östlund-fans känner snabbt igen det patenterade hantverket, de långa tagningarna, den betraktande...

Recension av The Square - Läs hela!

Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om The Square  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Square (81 st)
Rai (Anmäl)   21/12 2018
Ingen favorit precis men funkar att se på...
Starkbröl (Anmäl)   24/11 2018
Intressant, hantverksskicklig och omsevärd. Det finns flera tydliga trådar och handlingar men det känns ändå som en episodisk film av någon anledning, kanske är det de tydliga scenförändringarna. Teman om grupptryck, konsensuskultur och kombinationen feghet/hyckleri är ovanliga inom filmen och speciellt ovanliga inom svensk film, där samhällskritiken förutsägbart kommer från annat håll.
KyLLo (Anmäl)   7/11 2018
Snygg. Som ofta fångar Östlund sociala beteenden och speciellt när människor bryter mot etiketter eller tappar kontrollen och hamnar utanför sin "comfort zone". Den här gången känns det mer osannolikt än i tidigare filmer. Alltså inte lika pricksäkert eller träffande. Det går inte att säga att om ni gillade någon av hans tidigare filmer så gillar ni den här, för det känns som att han medvetet anpassar tema och fokus till en ny målgrupp för varje film. Turist kändes riktad till par och föräldrar med små barn. Den här känns riktad till förmögna personer med ett starkt kulturintresse. Jag tycker att det är en av Östlunds sämsta filmer. Det kan visserligen bero på att jag inte tillhör målgruppen. Men rent konkret är den osammanhängande. Ofta bygger det på billiga och kränkande skämt som upprepas om och om igen tills jag som tittare får spader, vilket väl är en nyhet i Östlunds filmberättande. Fortsätter han med det lär jag få gå ned i betyg. En stark tvåa eller svag trea.
RustyFilm (Anmäl)   24/10 2018
Idérikt, annorlunda och sinnessjukt är nyckelord för beskrivning av den här filmen. Många välutformade karaktärer satiriskt skapade från figurer i vår samtid. Min favorit bland dessa är Anne (Elisabeth Moss) den amerikanska journalisten med en schimpans hemma i lägenheten, här måste väll en blekt Annie Lööv varit förebilden. En annan favorit är den unge pojken (Elijandro Edouard) som härjar i trapphuset. En del godbitar finns även bland alla de pretentiösa konstförståsigpåarna. Det hela är skapat av Ruben Östlund (manus, regi) och det med skarpt sinne för detaljer i vårt nutida samhälle.
Engravadlax (Anmäl)   20/10 2018
Träffande satir, från Amnestyvolontären som arbetar med ryggen vänd mot den sovande hemlöse, till det moderna konstetablissemanget som utger sig för att främja avantgardistisk konst, men som egentligen bara handlar om pengar och statuskonsumtion av produkter av i bästa fall tvivelaktigt estetiskt värde. Synd bara att Ruben Östlund själv inte besitter mer än en medelmåttig filmstudents begåvning, om t.ex. Roman Polanski hade gjort (ungefär) samma film är jag tvärsäker på att jag hade legat dubbelvikt på golvet, men istället hade jag svårt att hålla mig vaken. Olegscenen var lite kul, men är i slutändan bara ett exempel på hur spretig handlingen är. Dessutom så är premissen med breven lite för osannolikt korkad för att jag ska kunna köpa det.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Square