Soraya M.

Originaltitel: The Stoning of Soraya M.
Regissör:Cyrus Nowrasteh
Utgivningsår:2008

Om Soraya M.:

1986 i Iran. Den franske journalisten Sahebjams bil får motorstopp i en avlägsen iransk by och han möter där Zahra, en fascinerande kvinna. Hon berättar för honom den tragiska historien om Soraya vars arrangerade äktenskap med en missbrukande tyrann fick ett mycket tragiskt slut.

Titel: Life, Above All
Titel: Flykten från Bastöy
Originaltitel: Kongen av Bastøy
Regissör: Marius Holst
Flykten från Bastöy

Jim Caviezel, Shohreh Aghdashloo, Parviz Sayyad, Navid Negahban, David Diaan, Vida Ghahremani, Mozhan Marnò, Ali Pourtash, Vachik Mangassarian, Bita Sheibani, Noor Al Taher, Haya Al Taher, Khalid Khan

Betsy Giffen Nowrasteh, Cyrus Nowrasteh

Drama

Recension Soraya M.

- frienatic sätter betyg 3 och skriver:
Gå och se, hata, gråt, och känn med det förskräckliga öde som är Sorayas men gå sedan hem och läs för att också skaffa en analytisk förståelse av kontexten och de mekanismer som gör att människor kan behandla varandra på detta vis. Denna recension publicerades först i tidningen Geeloo (geeloo.se/film)

Recension av Soraya M. - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2009
Diskussioner om Soraya M.  (0 diskussioner)
Kommentarer om Soraya M. (105 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Viktig film
Stygga-Vargen (Anmäl)   2/8 2016
En obehaglig men samtidigt väldigt bra film! Väldigt välspelat och spännande!
MaxMackan (Anmäl)   9/6 2016
Stark som fan. Faller lite berättartekniskt på det krångliga greppet med någon som återberättar, men vem bryr sig. Det ska vara en förbannad käftsmäll att se den och det är det.
uncle_funk (Anmäl)   22/1 2016
Obehaglig men otroligt välspelad och väl framförd.
Mortiis (Anmäl)   2/10 2015
Höjer till en fyra. Den här filmen har lämnat ett väldigt starkt intryck på mig - jag har ofta tänkt på den sedan jag såg den och det känns självklart att det ska vara ett högre betyg här. En skarp skildring av ett specifikt, fruktansvärt fenomen och samtidigt ett tidlöst dokument över människors enfald, feghet och ynklighet. Mycket bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Soraya M.
Se filmen