The Survivalist

Originaltitel: The Survivalist
Regissör:Stephen Fingleton
Utgivningsår:2015

Om The Survivalist:

I svältens tid lever en överlevare på en liten bit land gömd djupt inne i skogen. När två kvinnor som söker mat och husrum upptäcker hans lilla farm finner han sin existens under hot.

Titel: Vägen
Regissör: Trey Edward Shults
År: 2017
Genre: Skräck, Mysterium
It Comes at Night

Martin McCann, Ciaran Flynn, Douglas Russell, Olwen Fouéré, Mia Goth, Ryan McParland, Andrew Simpson (I), Hussina Raja, Sean Doupe

Stephen Fingleton

Drama, Thriller, Science Fiction

Storbritannien
Diskussioner om The Survivalist  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Survivalist (12 st)
RustyFilm (Anmäl)   13:56 23/3
Postapokalyptisk fiktion. Mellan de få aktörerna (lågbudget) råder ett rått och spänt tonläge. Sex byts mot mat osv. Men det är den spända stämningen som är filmens klo, och den byggs upp med en mycket knapp dialog och listigt manus. En mörk, minimalistisk och hyfsat realistisk historia är det och en riktig överlevare har koll på frissan.
Sture Stenhög (Anmäl)   22/11 2018
En nedtonad postapokalyptisk rulle med starkt fokus på karaktärerna, det uppskattar jag verkligen. Framför allt gillar jag att skildringen av vad det postapokalyptiska samhället gör med människor och vad det innebär för de mellanmänskliga relationerna känns så realistisk. Här finns inga skurkar eller hjältar, bara människor som befinner sig långt ner på Maslows behovstrappa. Man undviker också att falla in i konstruerad filmdramaturgi. Ingen publikfriare kanske, men hos rätt publik bör den gå hem
Gordyal (Anmäl)   6/4 2018
Mellanakten blir definitivt lidande av det låga tempot och den ytterst knappa dialogen, fast å andra sidan så kommer just den delen förmodligen falla i glömska relativt fort. Minnet kommer nog säga att detta var en riktigt bra film (starka scener och otrygg stämning glöms inte lika fort), men just nu och här så hoppar jag över ordet "riktigt". (9/15)
LXMBRG (Anmäl)   23/8 2016
Avskalat, enkelt, omkomplicerat, bra.
St.Robinson (Anmäl)   22/8 2016
Kunde ha blivit så bra. Välspelat, ärligt och minimalistiskt, men också oengagerande. Jag får för lite kunskap om och sympati för karaktärerna och storyn hade hellre fått utvecklas över tid istället för att vara såpass begränsad i tid och händelser.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Survivalist