The Two Jakes

Originaltitel: The Two Jakes
Regissör:Jack Nicholson
Utgivningsår:1990

Om The Two Jakes:

Privatdetektiven Jake Gittes är tillbaka i denna stämningsladdade uppföljare till Chinatown. Det är mycket som förändrats sedan vi såg Jake senast. Kriget har kommit och gått. Året är 1948 och Los Angeles kokar av optimism och snabba pengar. Men det finns en sak som inte har förändrats: "Nio gånger av tio kommer du att hitta sanningen om du följer pengarna". Det är detta spår han följer när ett rutinartat otrohetsfall förvandlas till mord, ett mord med anknytning till olja - och till Jakes eget förflutna.

Titel: Chinatown
Regissör: Bernard Rose
År: 1989
Genre: Drama, Romantik, Krig
Chicago Joe and the Showgirl

Jack Nicholson, Harvey Keitel, Meg Tilly, Madeleine Stowe, Eli Wallach, Rubén Blades, Frederic Forrest, David Keith, Richard Farnsworth, James Hong, Randi Ingerman

Robert Towne

Drama, Kriminalare, Mysterium

Diskussioner om The Two Jakes  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Two Jakes (22 st)
dudson (Anmäl)   16:37 21/1
Säkerligen Nicholsons dröm projekt. Visst en as läcker film visuellt! Med gryma insatser av Keitel & Jack. En enorm cool rulle måste sägas. Strulet är den är för lång och ibland rätt spretig. Märks att Jacks privata host host" sexuella- smak har glidigt in lol) "skämt" put your as in the weather!#) 2+
Ojhda (Anmäl)   21/4 2014
Ja och nej, mycket som liknar Chinatown men svagare på många sätt. Jag är en riktig sucker för 40-tals PI i Los Angeles storys och liknande. Den hårdkokta stilen, och på det sättet är den grym! Miljöerna, känslan och musiken. Riktigt snyggt, svårt och förstå att den är gjord på 90-talet nästan, allt ser så himla bra ut. Handlingen är dock lite tafatt och filmen lite för lång.. Stabil trea blir det
ClintanTheKing (Anmäl)   26/2 2014
Hygglig uppföljning på den högklassiga kriminalaren Chinatown. Man har trots 90-tal bibehållit de tjusiga 40-talsmiljöerna på ett utmärkt sett och det är lika spännande att se Jake glida runt i sin kärra här i staden och på landsbyggden. Sådär småmysigt spännande om jag säger så. Filmen är i samma spår som Chinatown med skillnaden att den här har komiska drag (trots att jag inte vill kalla den för komedikriminalare/dramakomedi) men för det mesta är det allvar och hemskheter som försigår. Nicholson med både regi och huvudroll gör vad han ska och det är ju jävligt sällan denna mannen gör en besviken med filmer han är involverade i. Harvey Keitel funkar helt okej och i övriga roller är Tilly och Stowe skapliga. På det stora en klart godkänd uppföljare.
Andreas_ (Anmäl)   9/10 2013
Nja säger jag om denna, inte någon alltför storslagen film av Jack Nicholson, men han gör en lysande rollprestation som Jake Gittes, privatdeckare i slutet av 40 talets L.A. Många fler bra skådisar i biroller, som t.ex Harvey Keitel, Madeleine Stowe och Meg Tilly, även Ruben Blades gör en minnesvärd roll, men filmen som helhet är inte särskilt spännande, och det är svårt att upprätthålla intresset. Sen kan en del av det bero på att mycket refererar tillbaka på första filmen om Nicholsons karaktär Jake Gittes, Chinatown, vilken jag tyvärr inte kommer ihåg särskilt bra längre, så ska man se denna så rekommenderar jag att se eller se om Chinatown först, för då kanske man förstår denna historia bättre och den blir kanske mer tilltagande och intressant. Men som film utan att ha Chinatown som ett färskt minne i bakhuvudet så blir betyget för denna film endast en svag 2:a
O´Reilly (Anmäl)   2/11 2012
Säger som Solidus.