The War of the Worlds

Originaltitel: The War of the Worlds
Regissör:Timothy Hines
Utgivningsår:2005

Om The War of the Worlds:

Under 2005 kom det tre världarnas krig-filmer - det här är Pendragons version, som utspelar sig under samma tid som boken av H.G. Wells. Det är i slutet av 1890-talet, astronomer observerar mystiska explosioner på grannplaneten Mars, och strax efteråt börjar utomjordiska cylindrar slå ned på Jorden, och det blir början på en invasion från Mars.

Anthony Piana, Jack Clay, James Lathrop, Darlene Sellers, John Kaufmann, Jamie Lynn Sease, Susan Goforth, W Bernard Bauman

Timothy Hines, Susan Goforth

Drama, Action, Thriller, Skräck, Science Fiction

Classic War of the Worlds, H.G. Wells' 'The War of the Worlds'

Med i listor: H.G. Wells
Diskussioner om The War of the Worlds  (0 diskussioner)
Kommentarer om The War of the Worlds (4 st)
fisk0 (Anmäl)   12/8 2009
nu undrar jag lite hur jag kunde vara så välvillig att jag gav den en 2:a för två år sedan. den var ju faktiskt otroligt dålig. :)
Rock Snack (Anmäl)   20/3 2009
Herregud. Jag vet att filmens budget bara var 5000 dollar, men animeringarna är rent ut sagt HEMSKA! Allt är fejk och det som verkar vara lätt att göra i verkligheten är också gjort i datorn! Detta är inte bara dåligt - det är fruktansvärt.
volvo_240 (Anmäl)   18/2 2009
en storbuidgetversion av war of the worlds på 1800 talet hade nog vart intressant.
fisk0 (Anmäl)   2/4 2007
Jag är lite osäker på hur man ska betygsätta den här. Det är svårt att säga att den var bra, skådespelarna och deras tillgjorda accent var usla, klippningen - speciellt i första halvan av filmen - likaså. Ljudspåret var konstigt, tydligen inspelat med brusiga mikrofoner (musiken var det dock inget fel på). Över huvud taget kändes det till stor del som en av de där tidiga stumfilmerna, innan man riktigt hade utvecklat klippningstekniken, spelade in allt under dagtid och använde sig av färgfilter. Nattscenerna i denna är nämnligen inspelade på dagen, åtminstone delar av dem. Vissa klipp är otroligt förvirrade, som när huvudpersonen springer uppe på en ås på natten, med stjärnhimlen i bakgrunden, sedan faller han och helt plötsligt är himmelen helt ljus och något gult färgfilter är lagt över bilden så att det ser ut som tidig morgon, och detta under de sekunder det tar för honom att falla. CGI- och miniatyrmodelleffekterna växlar från usla till helt acceptabla - de sistnämnda är ungefär i nivå med 70-talsscience fictionfilmer. Ibland ser det ut som om de lagt in färgfilterna innan de lagt på en del av effekterna, vilket får det att se ut som en svartvit film med färgfilter över, och sedan ett lager med konstigt skarpa färger i förgrunden. Scenerna med båtar som åker över vatten som har filmats av en kamera som åker åt ett annat håll, så att båtarna ser ut att åka åt fel håll, människor som förbränns till skelett men på något magiskt sätt fortsätter att vrida sig i plågor och skrika var riktigt löjliga och all eld i filmen beter sig otroligt underligt (och karaktärerna verkar aldrig riktigt bry sig om hur farlig eld kan vara, utan springer t.ex. i en scen in i ett brinnande hus för att ta skydd. Att filmen i originalklippningen (som jag såg) är nästan 3 timmar lång är inte heller till dess fördel, speciellt då en stor del av filmen går ut på att vi får se huvudpersonerna promenera mellan olika platser, och vissa scener var totalt meningslösa och bara konstiga. Men trots allt detta så måste betyget bli en stark 2:a, kanske t.o.m en mycket svag 3:a för det första försöket att göra en film baserad på boken som faktiskt också försöker att följa boken och utspelar sig under samma årtionde, och att de sista 15-20 minuterna faktiskt var bra, där färgfiltrena för första gången används som de ska och stämningen är på topp.