Mitt Syrien

Originaltitel: The War Show
Regissör:Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon
Utgivningsår:2016

Om Mitt Syrien:

Radiojournalisten Obaidah Zytoon berättar personligt och drabbande om hur den arabiska våren och kriget i Syrien påverkat henne och hennes vänner. Filmen börjar med en elvaårig flicka som leder en demonstration mot Assad. Det var 2011 och flickan berättade om sina frihetsdrömmar för radiojournalisten Obaidah Zytoon. Idag är flickan en av de 500 000 som har mördats. The War Show följer sedan Zytoon och hennes kompisgäng – hårdrockstrummisar, poeter, drömmare och dissidenter. De röker hasch, hånglar och åker till stranden med Dire Straits på högsta volym i bilhögtalarna. Så drar Assads regim åt snaran; de som inte försvinner i fängelsehålor radikaliseras. Zytoons dokumentation skildrar hur kriget förändrar tillvaron, bortom storpolitikens rubriker, och förmänskligar de ansiktslösa döda och de flyende.

Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon, Oqba Bouzian, Alaa Hassan, Miriam Nørgaard, Spencer Osberg

Drama, Dokumentär, Krig

Danmark, Finland, Tyskland, Syrien
Diskussioner om Mitt Syrien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mitt Syrien (2 st)
Clasen (Anmäl)   16:15 17/2
Oerhört starkt om den fruktansvärda utvecklingen i Syrien sedan 2011.
#54 (Anmäl)   2/2 2017
Visning 13 av 33 jag ser på Göteborg Film Festival. Fruktansvärt drabbande bilder.