The Warriors - Krigarna

Originaltitel: The Warriors
Regissör:Walter Hill
Utgivningsår:1979

Om The Warriors - Krigarna:

New York. En stad fylld av neon och ångande het våt asfalt. En stad fylld av våld. En stad där djungelns lag råder och där det gäller att överleva till varje pris. Den starkaste vinner! I natt har en gängledare mördats. Det ryktas att the Warriors har dödat honom. Det råder nu krig. Alla New Yorks gäng är på krigstigen - från Coney Island och Manhattan till Bronx. Dom är många - många fler än polisen. Deras enda mål är att döda Warriors. Men Warriors medlemmar är beredda att kämpa för sina liv. Skall denna natt bli deras sista? Det hela utmynnar i ett våldsamt gängkrig där hatet tar sig mycket grymma uttryck.

Titel: Flykten från New York
Regissör: John Carpenter
År: 1976
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Attack mot polisstation 13

James Remar, Mercedes Ruehl, Michael Beck, Deborah van Valkenburgh, David Patrick Kelly, Thomas G Waites, David Harris, Dorsey Wright, Brian Tyler, Tom McKitterick, Marcelino Sánchez, Terry Michos, Lynne Thigpen, Steve James (I)

David Shaber, Walter Hill

Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr

Recension The Warriors - Krigarna

- Bobby Peru skriver:
The Warriors är en av 1970-talets coolaste kultfilmer. Filmen handlar om diverse New York-city-gäng. De tuffaste är onekligen The Warriors. Men haken är att de är tvungna att bevisa det denna våldsamma natt. Orsaken är att de är anklagade för någonting som de inte har gjort. Alla gäng har samlats, ja, nästan alla (klantarna The Orphans är inte närvarande!) Gänget Gramercy Riffs (Starkast i NYC) ledare...

Recension av The Warriors - Krigarna - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla
Diskussioner om The Warriors - Krigarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Warriors - Krigarna (371 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   19:03 24/3
Andra titten och nu sänker jag till en trea. Jag gillar allra mest rallarslagsmålet på toaletten!
Rift (Anmäl)   9/10 2018
Enastående töntig från början till slut. Neandertalnivå. Om fjortisar blir impade av nåt så efterblivet måste jag tycka synd om dem.
karlmats (Anmäl)   27/8 2018
Tydligen en kultfilm men jag köper inte det här. Gäng är ju i allmänhet ett ganska töntigt fenomen men unga killar som känner sig mot samhället behöver väl få utlopp för sin tomhet på nåt sätt, vare sig det är genom fotbollshuliganism, stenkastning i förorten eller som här halvorganiserade killar vars enda mål verkar vara att sätta sitt lilla avtryck på världen i sin lilla del av världen. Det finns ju egentligen ingen karaktärsutveckling alls här. Man får följa det här specifika gänget kuta runt, de är inte speciellt sympatiska alls, och lite grann känner man ju hela tiden att det inte gör mig nånting om de vinner eller får stryk i sina slagsmål. Det roliga är väl snarare hur oskyldiga slagsmålen är, i många fall är det en käftsmäll och sen ligger motståndaren ner och man går vidare med livet. Våldsspiralen är ganska låg alltså även om knivar och baseballträn förekommer också. Ganska mycket tv-spelskänsla över det här ändå, påminner lite om Final Fight till SNES där man sprang runt och pucklade på folk i färgglada outfits som kändes som gjorda för att få spö. Men jag ser inte hur jag skulle kunna fastna riktigt för det här, trots häftig musik och snygga färger. Det får bli en stark 2a, Walter Hill brukar ha den egenskapen hos mig.
kryttan (Anmäl)   1/8 2018
Den är ju så bra!
Solidus (Anmäl)   25/7 2018
Det blir en höjning efter omtitt. Jag gillar den mer nu när jag ser den för andra gången (första gången jag såg den fick filmen betyg 3), dock kan jag inte svara på vad som gör att filmen faller mig mer i smaken nu än vad den gjorde första gången. Jag gillar premissen och de färgstarka gängen. Det är en enkel film, men Walter Hill berättar effektivt och samhällskritiskt samt låter inte actionsekvenserna ta över filmen. Kult och sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Warriors - Krigarna