The Warriors - Krigarna

Originaltitel: The Warriors
Regissör:Walter Hill
Utgivningsår:1979

Om The Warriors - Krigarna:

New York. En stad fylld av neon och ångande het våt asfalt. En stad fylld av våld. En stad där djungelns lag råder och där det gäller att överleva till varje pris. Den starkaste vinner! I natt har en gängledare mördats. Det ryktas att the Warriors har dödat honom. Det råder nu krig. Alla New Yorks gäng är på krigstigen - från Coney Island och Manhattan till Bronx. Dom är många - många fler än polisen. Deras enda mål är att döda Warriors. Men Warriors medlemmar är beredda att kämpa för sina liv. Skall denna natt bli deras sista? Det hela utmynnar i ett våldsamt gängkrig där hatet tar sig mycket grymma uttryck.

Titel: Flykten från New York
Originaltitel: Rubble Kings
Regissör: Shan Nicholson
År: 2010
Rubble Kings

James Remar, Mercedes Ruehl, Michael Beck, Deborah van Valkenburgh, David Patrick Kelly, Thomas G Waites, David Harris, Dorsey Wright, Brian Tyler, Tom McKitterick, Marcelino Sánchez, Terry Michos, Lynne Thigpen, Steve James (I)

David Shaber, Walter Hill

Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr

Recension The Warriors - Krigarna

- elektro_zod sätter betyg 5 och skriver:
Det är sent sjuttiotal i New York och nio representanter från stadens alla gäng samlas till ett jättemöte. Planen från gängledaren Cyrus är att med det enorma antalet medlemmar som alla gäng tillsammans innebär slå ut poliskåren och ta över staden. Mitt under Cyrus känslomässiga tal blir denne skjuten till döds, och syndabockarna blir felaktigt ett gäng från Coney Island, The Warriors. Nu börjar...

Recension av The Warriors - Krigarna - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla
Diskussioner om The Warriors - Krigarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Warriors - Krigarna (374 st)
miss_spears (Anmäl)   19:39 21/8
Typical male bullshit
krank-mma (Anmäl)   21:48 18/8
Jag gillar filmens tydliga klassperspektiv, tydligast visat i scenen i tunnelbanan med medelklassparen. Det är hela tiden tydligt att det här inte handlar om några förhärdade monster utan om i grunden ganska naiva och o-världsvana ungdomar som reagerar på en kass situation. Det här är inga medelklasskids, liksom. Om man tycker illa om filmen för att ungdomarna i gänget inte är "häftiga" så har man inte förstått filmen överhuvudtaget, och har en alldeles för snäv ram för vad som gör en film bra.
Biberkolben (Anmäl)   11:05 27/5
JA.
Raimo_1985 (Anmäl)   19:03 24/3
Andra titten och nu sänker jag till en trea. Jag gillar allra mest rallarslagsmålet på toaletten!
Rift (Anmäl)   9/10 2018
Enastående töntig från början till slut. Neandertalnivå. Om fjortisar blir impade av nåt så efterblivet måste jag tycka synd om dem.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Warriors - Krigarna