Det vildväxande päronträdet

Originaltitel: Ahlat Agaci
Regissör:Nuri Bilge Ceylan
Utgivningsår:2018

Om Det vildväxande päronträdet :

Sinan är en passionerad litteraturälskare och har alltid velat bli författare. När han återvänder till byn där han föddes lägger han ner hjärta och själ för att skrapa ihop pengarna för att bli publicerad, men trots blod, svett och tårar hinner pappans skulder ikapp honom.

Dogu Demirkol, Murat Cemcir, Bennu Yildirimlar, Hazar Ergüçlü, Serkan Keskin, Tamer Levent, Öner Erkan, Ahmet Rifat Sungar, Akin Aksu, Kubilay Tunçer, Ercüment Balakoglu, Kadir Çermik, Özay Fecht, Sencar Sagdic, Asena Keskinci

Nuri Bilge Ceylan, Akin Aksu, Ebru Ceylan

Drama

The Wilrd Pear Tree

Turkiet, Makedonien, Frankrike, Tyskland, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Sverige
Diskussioner om Det vildväxande päronträdet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det vildväxande päronträdet (6 st)
Carlo Marx (Anmäl)   03:04 19/5
Tycker nog ändå att Vinterdvala är snäppen bättre (och "Uzak"/Distant också för den delen). Det blir lite för sensmoral-predikande och enkelspårigt som gör att typ alla karaktärer saknar djup imho. Kunde inte farsan få vara huvudkaraktär istället och sonen typ lika framträdande som dottern är i filmen? Hade iofs gjort den än mer lik Vinterdvala, men ändå.
Carlo Marx (Anmäl)   03:03 19/5
Tycker nog ändå att Vinterdvala är snäppen bättre (och "Uzak"/Distant" också för den delen). Det blir lite för sensmoral-predikande och enkelspårigt som gör att typ alla karaktärer saknar djup imho. Kunde inte farsan få vara huvudkaraktär istället och sonen typ lika framträdande som dottern är i filmen? Hade iofs gjort den än mer lik Vinterdvala, men ändå.
myslas (Anmäl)   22:47 15/1
Precis som i Vinterdvala så är det här en lång och dialogdriven film. Den här gången finns det dock en underliggande svart humor genom samtalen och någon gång går det så långt att det blir lite situationskomedi av det. Ämnena som diskuterades i Vinterdvala var i mitt tycke intressantare och engagerade mig mer. Med det sagt så blir det sällan tråkigt här heller trots den långa speltiden.
Tonti (Anmäl)   00:13 13/1
Gillar strukturen, att han bara driver omkring och stöter på folk att snacka med, och att vissa sekvenser tillåts ta så himla mycket tid i anspråk. Även att farsan är så misslyckad men får sin upprättelse. Tjechovinfluenserna märks mycket tydligare än tidigare vilket är på gott och ont. Intressant och oinsmickrande karaktärsgalleri på plussidan, lite väl teatral symbolik på minus. Men gillar helt klart Ceylans riktning.
Jaganatha (Anmäl)   23:51 9/1
Det är lite krävande att sitta igenom över tre timmar av turkisk melankoli, men faktiskt blir detta aldrig tråkigt. Många extremt långa dialoger som filmas under rörelse verkar vara Nuri Bilge Ceylans föredragna sätt att berätta och det fungerar. Sverige står visst med som ett av flera produktionsländer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det vildväxande päronträdet