Det blåser upp en vind

Originaltitel: Kaze tachinu
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:2013

Om Det blåser upp en vind:

En biografi om Jiro Horikoshi som, inspirerad av design och friheten att kunna flyga, tillägnade sitt liv åt skapandet av vackra flygplan. Dessa användes slutligen till något helt annat än han hade väntat sig - krig.

Titel: The Last Kamikaze
Regissör: Michael R Roskam
År: 2011
Genre: Drama, Kriminalare
Bullhead

Hideaki Anno (röst), Mirai Shida (röst), Jun Kunimura (röst), Hidetoshi Nishijima (röst), Steve Alpert (röst), Miori Takimoto (röst), Mansai Nomura (röst), Masahiko Nishimura (röst), Shinobu Ohtake (röst), Keiko Takeshita (röst), Morio Kazama (röst)

Hayao Miyazaki

Drama, Animerad, Krig, Biografi

The Wind Rises

Japan

Recension Det blåser upp en vind

- saggesaliv sätter betyg 3 och skriver:
Detta ska tydligen vara Miyazakis sista film, och med mästerverk som Min granne Totoro och Spirited Away i bagaget, tror jag nog att jag förväntade mig en lite mäktigare avslutning. Missförstå mig rätt, detta är en fantastisk film som jag högt uppskattade och är säker på att jag kommer se om någon gång, men ändå så tillhör den en av hans sämre filmer.

Recension av Det blåser upp en vind - Läs hela!

Med i listor: Studio Ghibli
Diskussioner om Det blåser upp en vind  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det blåser upp en vind (72 st)
Zarquon (Anmäl)   23:43 15/6
Rätt så märklig film alltså. Luddig, drömsk stämning. Mycket löst baserad på två ihopmashade förlagor: den verkliga flygplansingenjören Horikoshi Jirō, plus en orelaterad bok med samma namn som filmen från 1937. Förväntade mig halvt om halvt att vår kära italienska flygande gris skulle dyka upp i någon av de många drömsekvenserna. Hur som helst. Stillsam, jävligt fin, magnifikt animerad film, som ingen annan filmmakare kunde ha gjort.
92axha10 (Anmäl)   01:33 10/6
Det här är en bra film som känns lite utdragen ibland. Jag önskar mer detaljer om Horikoshi och hans flygplan istället för så mycket fokus på hans romans. Som en kärlekshistoria är den okej, som biografi en aning bristande.
Dream (Anmäl)   00:37 8/6
Lite för lång, men annars är den tänkvärd och fin! Fler barn borde se sånt här istället för dem vanliga barnfilmerna så hade dem kanske lärt sig något redan i den yngre åldern.
KyLLo (Anmäl)   18:50 2/5
En enkel historia, men den är omsorgsfullt berättad. Trean är odiskutabel.
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det blåser upp en vind
Se filmen